Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bengtu

Strul med självslående fock

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med att min vagn till den självslående focken inte går över till andra sidan när jag slår i hård vind. Det märkliga är att det gäller bara när jag slår åt babord.

Har försökt med glidspray men nä, det hjälper inte. När man drar vagnen för hand går den hur lätt o fint som helst.

Om någon har ett tips om detta så hör av er.

Mvh

Bengt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Nästan omöjligt att svara på utan att se det. Men kan du inte ha en skotlina på babords sida och hjälpa den över vid dessa tillfällen. Sedan låter det som om den nyper på något sätt.
/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om skenan är smord och vagnen går lätt så måste det vara när du belastar hårt som detta händer? Alltså har du en snedbelastning eftersom det gäller bara från ena bogen.

Jag skulle noga kolla in vinklarna på skotet. Du har antagligen dragit detta framåt fören och då går det något asymetriskt? Kanske kan det bli snebelastning? En båt jag seglade på för länge sedan hade skotet draget upp i ett block vid första spridaren på masten - har för mig att skepparen hade testat olika sätt för skotets dragning och kommit fram till detta ( som jag ifrågasatte ur hållfasthetssynpunkt... ) Men ändra  i skotvinkel så kanske det är nåt som funkar bättre? Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Troligen står masten med en liten sidolutning, vilket kan få nämnda effekt. Mät sidovantens längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker alltid det är så...

Inte skillnad från babord / styrbord men att focken inte glider över i hård vind.

Nu har jag inte seglat med jättemånga självslående fockar men jag tycker man alltid får släppa en cm i skotet i hårdvind så vagnen åker ut för att sedan ta hem samma cm för att få rätt skotning...

Problemet med asymmetri har jag ingen kommentar till

Lycka till /

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med matrix. Sannolikt står inte masten rakt.

 

När du satte på masten kollade du om den stod rakt i sida när du hade trimmat in den? Kontrollmätningen görs enklast med ett stålmåttband som fästes i storfallet och hissas till masttopp. Mät därefter till toppvantets infästning i röstjärnen. Man kan också ta toppvantet och mäta med men det blir oftast mindre exakt men ger ju ett hum om man är fel ute.

Om du behöver justera släpp av på det förkorta vantet ett varv på vantskruven, stäck på andra sidan ett varv, kontrollmät osv.... till dess masten står rakt. Kontrollera att masten inte driftat iväg genom att rikta i likrännan. Görs enklast med en spegel.

Testa den självslående focken igen.

Sitter skotskenan rakt? Kontrollmät avståndet från förstaget till ytterändarna på skotskenan. 

Något av dessa här felen borde det vara.

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är som alltid att vi lämnar grundämnet, vilket allt som oftast är rätt trevligt men enerverande för en del. Du ger en bra tips i ditt inlägg som är användbara trots att man inte har problem med sjävlslaget, även om jag håller med om att hård skotning ger problem i detta.

Men till frågan som jag inte förstår. Vad menas med drifta iväg och hur gör man för att kontrollerar att masten inte gjort detta - om du beskriver det för någon som inte förstår riktigt - dvs, Jag!

Kontrollera att masten inte driftat iväg genom att rikta i likrännan. Görs enklast med en spegel

 

mvh//TR



Senast ändrad av thrh | 30 juni 2008 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Mastens ska normalt ha en konvex böjning dvs masttoppen ska böja mer eller mindre akter ut för att erhålla bästa styrka.. Den får alldrig böja förut.

Böjen regleras med vanten, topp, undervant och ev andra vant typ fiolstag. I fortsättningen talar jag endast om topp och undervant för enkelhetens skull.

Masten ska stå rakt i båtens längdled. När man spänner vanten ska man spänna så att masten är rak i sidled. Siktar man i likrännan (lättast med en spegel) ser man väldigt lätt (1 cm syns tydligt!) om masten böjer i sidled. Detta minskar mastens styrka och man får felaktig segelform.

När man börjar spänna vanten böjs masten. Att utan kontroll i likrännan böja lika mycket så masten är rak i sidled klarar inte jag. När man spänner vanten olika mycket kan man få masten som ett S om man är lite oförsiktig. Detta kan man fixa till genom att spänna och släppa på vanten till dess masten är rakt i sidled och böjd i längsled.

Det finns en alldeles utmärkt skrift från Seldens som beskriver detta. Ev finns det även på deras hemsida.

När jag siktar med en spegel sätter jag spegeln mot masten vid likrännan så man kan hel mastens likränna i spegeln.

 Hmm hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni protestera så kan jag utveckla det.

 

 

 



Senast ändrad av CaptainH | 30 juni 2008 | 21:01



Senast ändrad av CaptainH | 30 juni 2008 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga protester, tvärt om, bra och uttömmande - tack för kunskapen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller en peng på att kortaste avståndet från förstaget till skenans styrbordsände är kortare än till skenans mitt. När du i hård vind skotar in kraftigt så kommer inte längden på seglet plus skotet att räcka till för att nå den lite längre sträckan till mitten av skenan och då slår inte seglet över till babord. Släpper du lite i skotet så når de att glida förbi mitten. 

Babordssidan verkar inte ha motsvarande asymmetri.

Din skena är sannolikt snett monterad eller har fått sig en knäck. Den kan även ha för liten radie eller sitta för långt fram, bägge ger längre avstånd från skenans mitt till förstaget än från ändarna. Mindre troligt är att förstagets infästning inte är centrerad.

Mastens sidokurva eller sidoansättning tror jag inte mycket på. Det skall skilja mycket mellan sidovanten för att nederdelen av förstaget skall flytta sig i sidled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att den delen av skotet som är mellan blocket på skenan och brytpunkten i däck eller mast är symetrisk samt att skenan sitter vinkelrät mot båtens mittlinje. Det är vanligt att skenan pekar för högt upp mot förstaget vilket gör att vagnen nyper tag i skenan vid full skotning på kryss. Det fel du beskriver är mycket lätt söka med ett stumt snöre. 

Vänligen Dirken.

PS. Glömde säga att skotets brytpunkt bör vara så nära förstaget som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...........med så mycket tips borde jag nog finna problemet ............

Tror jag ska börja med det sista.

Stort tack till alla som delar med sig av sitt kunnande

SkrattandeSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst !!!!

Ny skotvagn så funkar det igen. Enligt Viking Yachting i GBG så har tillverkaren ändrat vinkeln på hjulen sen det visat sig att det kunde kärva vid hård belastning på de gamla vagnarna. Nu fungerar det kanonbra !!!!!!

Var ute o kryssade i flera timmar efter bytet !!!!!

 

Tack för mig

bengtu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...