Mawi 1 Postad 25 Juni , 2008 Hej! Jag har två stycken typ huvudströmbrytare i båten, passade nu på och kolla hur dessa var kopplade. Det visar sig då att ingen av dem bryter strömmen till några förbrukare. den ena (1) bryter startbatteriet till både startmotor och till skiljerelät, den andra (2) bryter förbrukarbatteriernas anslutning till skiljerelät. Se bifogad skiss. 1. Vad skulle kunna vara tanken bakom denna koppling? När skall man koppla i från någon av dessa? 2. Vad händer om en av dem skulle slås i från under motorgång, kan generatorn ta skada? 3. Jag skulle ju hellre lägga i alla fall 2:an som huvudbrytare till alla förbrukare (efter batteriet) finns det någon nackdel med detta? MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 26 Juni , 2008 Hej! Verkar som att man har installerat skiljerelät i efterhand. Jag kan spekulera, men skulle nog hellre föreslå att du pratar med någon kunnig, tex. alby bilel i Sundbyberg. http://www.albybilel.se/ Brytaren till startbatteriet kan man stänga av som extra säkerhet när båten (avstängd) ligger i hamn, eller när man är ute några dagar och ligger still. (Extra säkerhet för stöld och tjuvströmmar) Varför stänga av något under tiden som allt skall laddas? Ser ingen nackdel i det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser