Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Piffe

Byte av styrsystem

Rekommendera Poster

SkrattandeHej har nu teleflex styrning men ska beställa hydraulstyrning,nu undrar jag hur det är med ratt nav ,passar ratten sen man bytt,vet ej hur mycket man byter men vore tacksam för lite info.

post-20813-1394235524,1609_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du hamnar att byta allt. Ratten passar troligtvis på hydraulstyrningen. Dom brukar ha samma kona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ratten passar säkert (jag bytte själv från en 20 år gammal sladdrig Teleflex till en LS2024 för ett par veckor sen), men uj uj vad rattskrället satt fast i gamla konan. Ta med en avdragare som passar, annars lär du riskera bryta sönder något. I övrigt gick installationen smärtfritt, mest krångel med att få loss de gamla grejorna samt att muttrarna till tiltröret satt som svetsade Skrikandes med en del blodvite som följd. 

Bonus blir en ny båt att köra, rena drömmen!

/NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajamen nu var hydraulstyrningen på väg och man ser fram emot helgens skruvning,å tack för infon,då hoppas man att det går bra Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har man bytt till hydraulstyrning men jag har fortfarande ett visst glapp i ratten,har luftat många gånger och det verkar inte finnas någe luft kvar,frågan är nu om det ska vara ett glapp i ratten även när man har hydraulstyrning eller har något hänt med pumpen??Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget fel på din hydralstyrning (99%). Det så kallade glappet beror på att det i hyrdralpumpen är kolvar som öppnar samt att det alltid är lite glapp i kulbult och rigg. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså glappet finns i pumpen å ingen annanstans,riggen glappar det inget.När det glappar så rör sig ingenting.Kan det vara möjligt att en ratt ska glappa lika mycke med hydraulik som med vajer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, med min LS-hydraul kan jag röra ratten kanske 3-5 cm åt endera hållet innan motorn börjar flytta sig, och det känns rätt tydligt man bygger upp ett tryck. Motorn sitter dock stadigt i sin ände och hittar inte på egna kursändringar. Har du värre glapp än så gissar jag på luft i systemet.. fick pumpa en hel del innan jag blev av med bubblorna..

/NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nicpa Får du upp trycket sen du rattat ett tag då eller förblir glappet sen också?

Jag blir då inte va med mitt glapp oavsett hur mycke jag rattar.Har nog luftat systemet 8-10 gånger nu med lika resultat.Har sökt personal på firman jag köpt den på men dålig respons därifrån.Vi ringer upp digRynkar



Senast ändrad av Piffe | 30 juni 2008 | 12:41



Senast ändrad av Piffe | 30 juni 2008 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, fick en känsla av att det lilla glappet på några cm (i rattens yttre omkrets ska sägas) kanske minskade när jag vred fram och tillbaka ett par gånger, men har inte bekymrat mig speciellt eftersom framfarten känns oerhört mycket stadigare än med den gamla kabelstyrningen. Vilken styrning är det du har köpt? Om det är en LS kan det vara poäng att dubbelkolla hur du luftade systemet - det var ett fel i den svenska instruktionen som kostade en del huvudbry (det stod att man skulle öppna fel luftnippel, vilket fick det hela att se ut som om slangarna var växlade). Efter att ha konsulterat originalmanualen fick vi till slut ordning på det hela. Har f.ö. en misstanke om att jag ändå haft lite luft kvar eftersom rattens mittläge (där motorn står rakt) flyttat på sig en bit efter att ha kört några distans, och det är inget som har läckt någonstans.

Hoppas du får ordning på grejorna..

/NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har varit i kontakt med comstedt nu för det var en baystar jag köpt och deras bemötande var kanon,och ratten ska vara stum löd det svaret,felet kan ligga i att jag inte kapade slangarna utan lindade ihop dom som på en vinda baki båten å då trodde dom att det bildades luft fickor,så nu ska jag prova att korta slangarna men jag måste vänta på 2 nya muttar som man sättar fast slangarna med i pumpengick det inte skulle jag återkomma å det kändes ju bra att få ett bra bemötande när man får problemSkrattande,så är det inte överalltRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en LS

det var ett fel i den svenska instruktionen som kostade en del huvudbry (det stod att man skulle öppna fel luftnippel, vilket fick det hela att se ut som om slangarna var växlade). Detta fel (eller liknande) påpekade jag för Båtsystem för 3 år sedan.

Glappet är säkert normalt. Jag gissar att det hänger ihop med de backventiler som skall hindra krafter från motorn att vrida i ratten. Dessa ventiler måste öpnna innan motorn kan röra sig. Om man vrider ratten från neutral så känns det som en fjäder som trycks ihop innan styrningen blir stum. Kan förväxlas med luft, men då borde den inte bli stum så abrupt.    



Senast ändrad av guestsson | 30 juni 2008 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu ger jag upp,får inte bort glappet på 4-5 cm och ska de va sånt glapp så förstår jag inte folk som förordar hydraulstyrning,nä denna får dom tillbaka.Gråter



Senast ändrad av Piffe | 14 juli 2008 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er med LS-styrning, (2024) Har ni någon oring eller annan typ av tätning vid påfyllningslocket?. Jag har märkt att det svettas ut olja från mitt lock. Inget stort problem, men jag vill att det ska vara tätt. Skulle uppskatta om någon med nymonterad LS-stryning kollade vilken dimension och typ av tätning ni eventuellt har.



Senast ändrad av rocketeer | 15 juli 2008 | 07:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...