Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kinell

vilken propeller

Rekommendera Poster

jag har en gammal evinrude hk utombordare som sitter på en vator dl.

men jag tror att det spökar lite båten gör bara ca 33 knop den borde gå fortare med tanke på att den gjorde 35knop med en 70hk

e det någon som vet vad det ska sitta för propp på den eller kan det vara nå annat fel

sen en annan fråga hur ska motorn ligga i linje med båten...mvh andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tiläggas att det sitter en 13 3/4 x17 jag har även en 13 1/4 x17 ska jag prova den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storlek på motorn nu. Och en gammal sliten motor lär inte ge fullt antal hästar. Så enkelt är matematiken. Och hur ska nån gissa sig till om vilkn propp som gäller. Klart att skäddan ska ligga i linje med skrovets lägsta punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är säkert inte konstigare än att ditt skrov inte går att få snabbare. Ett skrov har alltid en broms där den stoppar upp farten eller blir rent livsfarlig att köra. Sen att du häktar på en gammal trött V-4 med vikt som en häst.

Det ger ju inte rättvisa direkt. Vatorn är väl inte en båt av den större kalibern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du tror att du får bättrre svar här än på fendern, det tror inte jag.

Att du skulle tappat så mycket effekt som elanen antyder låter otroligt men börja med ett enkelt komptest. Att Vatorskrovet skulle ha en begränsning vid hastigheten låter oxå otroligt vilket även bevisas av andra kombinationer som går bra mycket fortare. Vore kanske inte så dumt med lite faktabaserade svar.

Nu förstår jag inte varför en motor är helt slut bara för att den är gammal, det är gångtid som avgör skick, inte ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...