Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
pertruck

propeller storlek

Rekommendera Poster

Hej jag undra om det är någon som kan hjälpa mej . Jag har en mercury 80hk års 78

är det någon som vet vad det skall vara för storlek på propellern det är stigningen jag är osäker påRynkar  snälla hjälp mej så blir jag gladGlad

mvh///per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha den stigning som låter motorn varva i den övre delen av det rekommenderade varvtalsområdet för din motor med normal last på full gas. Lät det krångligt?

Så här är det. Din motor har ett rekommenderat fullgasvarvtalsområde. Det området måste du ta reda på. Det står t ex i instruktionsboken annars kan du nog ringa nån Mercuryhandlare. Oftast är detta område 4500 - 5500 rpm på en tvåtaktare. För att få en pigg och alert båt ska man satsa på den övre delen av detta område, säg 5200 - 5500 rpm.

Den stigning som låter motorn varva inom detta område på full gas är alltså den rätta. Vilken stigning detta sen är beror mest på vilka fartresurser din båt har och vilken utväxling ditt växelhus har men även på hur effektivt propellern jobbar. En propeller slirar alltid lite i vattnet och denna slirning kallas slip, normalt är den runt 10%.

Med ledning av båtens fartresurser, motorns varvtalsområde och utväxlingen i växelhuset samt förväntad slip kan man räkna ut ungefär vilken stigning man ska ha. Ofta blir inte detta helt rätt men man får en indikation på vilka stigningar som kan vara värda att prova.

Slutsatsen är alltså att du ska köpa din propeller av en seriös handlare som låter dej byta propeller kostnadsfritt tiills du har hittat den stigning som passar din båt och motor bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du återkommer med resultat. Jag har själv en Merc. 80 med 17 propp och den är för liten om jag inte har något annat fel i den. Vilken båt sitter din motor på? Min hänger på en Utter 510 HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sitter på en jofa 555 jag har en propeller på 17 i stigning den gör bara 22km

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du gör 22 knop på fullgas? Vad har du för varvtal på motorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är nåt fel på din propeller. Du kommer ju inte upp i mer än ca 12 knop och du borde nå minst 25 tycker jag. Om den inte är allvarligt skad i bladen kan det vara gumminavet i propellern som slirar. En båtverkstad kan pressa in ett nytt gumminav i den och det kostar inte så mycket.

Ett annat tips kan vara att du försöker låna en annan propp från t ex en båtgranne. Mercury har inte ändrat sitt propellersystem för mellanklassmaskinerna sen tidigt 60-tal och det är fortfarande samma. Det betyder att Mercury motorer på mellan 60 - 125 hk använder samma typ av propeller med några få undantag. Det borde alltså gå ganska lätt att låna en propeller att prova. Även om den proppen inte skulle passa din båt helt perfekt så kan man ledning av resultatet klura ut vad du bör ha.

Nån har ju en gång hängt på en 17 tummare så förmodligen är det rätt stigning för din båt, det är troligen bara så att den propellern nu inte mår så bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(hej hans1) jag fick reda på idag vad vi skall ha för våra båtar vi skall ha 15 i stigning

17 i stigning är till båtar som ligger under 450kg

 

Jag tackar( JARB)  det var därför jag kolla upp det idag.GladSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 15-tummare varvar jag garanterat ihjäl min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvar ihjäl motorn tror jag nog inte du gör! Jag har en ht båt,helplanande med en 90hk yamaha 2takt.årsmodell 99 på motorn.på denna motor satt en 13 -1/4-17 snurra.Har nyss köpt motorn,fick ej ut maxvarvet enligt varvräknaren.Köpte en Solas alupropp från Propellertrim.Denna är 13-1/4-15.Nu varvar motorn nästan ut 5500 på fullt.Jag har en marchfart på 24knop samt toppfart på 32knop.Båten väger säkert mellan 5-600kg.19 fot lång.ungefär samma skrov som en Jofa winth.Denna snurra tror jag vart bra till min båt.Bränsleförbrukningen gick ner markant mycket nu efter detta byte av propp.

mvh//utombordar,n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det gör du ej jag min båt motor ligger på 5400varv nu den går kanon nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Yamahan samma utväxling som Mercury?

Jag har bara testat min Uttern 510HT en gång när jag köpte den i höstas, och då låg jag en stund på ca.4000v för att lyssna och känna lite på båt och motor, när jag närmade mej slutet på provkörningen så drog jag fulla spjäll fram och tillbaka och då skenade varvräknaren iväg till över 6000v, (tror det var 6300v) så jag konstaterade att någonting är fel. Jag ska försöka att prova mej fram nu i vår och se vad som är fel och vilken propeller som passar bäst. Min nuvarande 17 känns då på tok för liten. 510:an verkar också vara en väldigt lättgående båt, och en bekant till mej åkte med en 23 på sin båt med en likadan motor, tror det var en Ockelbo av något slag, 540 lång och ungefär samma bottenprofil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite konstigt....Ring propellertrim,där får du garanterat hjälp.Dom är så förbannat trevliga samt hjälpsamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla på marint nytta här i maringuiden, där finns det ett beräkningsprogramm för proppar.MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar bara fartberäkningsprogram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ordentligt testat på min båt(Uttern 510HT). Mercury 80hk och 17 propeller och den varvar 5,900 med en person i båten och gör 33knop, med tre personer varvar den 5,850 så den toppvarvar som jag ser det. Jag blir tvungen att prova en 19 propp eller kanske till och med en 21 tummare. 80-hästarn ska ju varva 5-5,500 så den kan nog tåla en stor propp eftersom vi oftast är bara 2 personer i båten. Varvräknare och knopmätarna är kollade och dom visar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är min propeller utprovad, den hade släppt i navet, därför övervarv. Nu sitter det en ny 17-tummare och den gör nu 36knop när jag är ensam i båten och varvar 5.500v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte köpte du väl en ny propeller när det går o byta propellernavet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, en ny blev det. Den gamla hade vulkat nav men nu har jag en med hub.

36 GPS-knop så jag får nog vara nöjd med vad den orkar med fast nog hade jag viljat åka 40-45 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

navet byter man när det är utslitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men vad kostar inte det då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...