Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Pirum

Ignitor - startar inte!

Rekommendera Poster

Hej,

Monterat Ignitor brytarlöst system på min 151B. Startade inte varför jag efter sökning på detta forum provade att montera en tändspole med förkopplingsmotstånd (Biltema). Efter att ha monterat efter konstens alla regler får inte startmotorn någon indikation att dra alls = helt död. Ja, jag har full batteri spänning och inget annat är ändrat. Troligen behöver jag koppla tändningskabeln på något annat ställe än det rekommenderade, men var? Kan någon ge något tips?

/ Pirum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ignitor eller tändspolen ska såvitt jag vet inte ha något med startmotorn att göra. Gissningsvis har du lyckats komma åt någon kabel i motorn när du gjorde installationen. Det finns en säkring för motorkretsen, kolla den. Är det strul med säkringen så är inte bara motorn utan även instrumenten döda när du försöker starta.

På min AQ145 (nära släkting till AQ151) sitter denna säkring på samma sida som startmotorn och jag drabbades en gång av att motorn upprepade gånger tvärdog pga. att kontakterna till säkringen oxiderat. Utöver att kolla att alla kablar verkligen sitter rätt så kan det vara värt att rycka lite i anslutningarna för att kolla oxid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...