Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Rizze

Rizze´ s Fiber Fleet sportbåtsprojekt

Rekommendera Poster

UPDATE 29 juni!

Tjabba

Nu har jag målat klart överdelen med medelhavsblå toplac och det blev kanonbra Skrattande

Lite svårt att fota i tältet, men det kommer bättre bilder! Har bara fotat efter första lagret, därför det ser lite flammigt ut på akterspegeln.

Först började jag rolla med en liten skumgummiroller som har fungerat perfekt till grundfägen, men nu blev det sjuka luftbubblor överallt, då kom jag på att det stog att man ska eftersläta med pensel så då provade jag det och det blev skitbra! Färgen rann ut riktigt bra och det blev slätare än vad jag trodde, inga penselstreck alls!

dsc00396kj4.jpg

dsc00397ok3.jpg

Blankt och fint! Cool

dsc00398ic9.jpg

dsc00399cb0.jpg

 

Ska måla klart det vita innuti och sidorna med kritvit toplac idag! Sen är allt färdigmålat. Då ska alla delar monteras tillbaka, så jag satsar på sjösättning i slutet av veckan eller till helgen Glad Får låna min farbrors 20 hk motor och prova lite, hittar ingen motor att köpa Rynkar

 



Senast ändrad av Rizze | 29 juni 2008 | 09:46



Senast ändrad av Rizze | 29 juni 2008 | 09:47



Senast ändrad av Rizze | 29 juni 2008 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPDATE #2 29 juni!

Har polerat upp lite delar:

dsc00404za2.jpg

Har målat två lager kritvit toplac på sidorna och innuti. Bilden visar efterslätad v.s bara rollad:

dsc00405xu8.jpg

dsc00406lj9.jpg

dsc00407wg5.jpg

Rutan monterad:

dsc00409sc9.jpg

dsc00411mr2.jpg

dsc00412te5.jpg

Imorgon ska jag montera tillbaka styrning osv och tillverka fästen till stolarna så jag får dit dom också!

Sjösättingen närmar sig! Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPDATE 10 Juli!

I söndags sjösattes båten! Glad

Fick låna en 15 hk motor av min farbror för att prova lite och den gick riktigt bra med den lilla motorn och tre personer i båten!

Tillbaks i vattnet för första gången på 20 år Cool

dsc00425ud9.jpg

Bor nära en båthamn med bra ramp, så jag kommer ha båten på trailern och bara lägga i den när jag ska ut på sjön.

Har inget gasreglage och orkade inte koppla in styrningen så en kompis fick sitta där bak och gasa och styra:

dsc00429kg6.jpg

dsc00431kc3.jpg

Jag klarade mitt mål med att bli klar till semestern, men saknar bara motor. Så fort jag hittar någon bra så ska jag koppla in styrningen och gasreglage till den och prova båten ordentligt! Den här sjösättningen var bara för att se om den flöt och kolla hur stor motor jag behöver. Jag tror jag satsar på 25-35 hk beroende på vad jag hittar! Glad

Kommentera nu!



Senast ändrad av Rizze | 10 juli 2008 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicket jobb du har lagt ner - har varit kul att följa, jag ser fram emot fortsättningen!

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt skoj att se!!! Hur gammal är du? Väldigt snyggt jobb ser det ut som och båten blev ju riktigt nice!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat. Har en polare som i princip gjort samma med sin segelbåt (31 fot), har tagit säkert 10 månader hittills, det ser ruskigt bra ut än så länge. Undrar bara om finishen på lacken/färgen är kanon eller är det lite apelsinliknande utsende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna! Jag är 19 år. Lacken blev faktiskt bättre än vad jag hade trott. Blev riktigt slätt och fint fast jag rollade/ penslade! Glad Kan verkligen rekomendera international toplac om ni ska måla om båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till denna tråden roligt att läsa om det ,lova att du återkommer med mer info om motorn mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag bli sugen på mer ifrån ditt skepp. Vi får snart leta upp en motor gemensamt till dig  här på MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna! Glad

 

Ska ev. kolla på en motor idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag följt bygget hela sommaren, riktigt trevlig läsning =) Och inspirerande! Vad är det för motor du ska titta på?

Lycka till!

//Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Har köpt en Yamaha 25 hk nu. Har lite problem med att koppla in gasreglaget så jag håller på och modifierar för fullt. Kommer bilder nån dag Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara ta en titt in på MG, men slutade nu med att jag var tvungen och följa hela tråden :D Ser ut att ha vart en del arbetstimmar på det där projektet? Var en imponerande renovering du tog dig an, Snyggt jobbat!

Hälsningar,

/Christoffer 



Senast ändrad av tornan | 24 juli 2008 | 03:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Japp det blev en del timmar Flört

 

Nu har jag iaf fixat klart allt med reglaget! Det har varit kanonväder hela veckan och jag har varit ute med båten tre gånger och det har funkat kanon!

Ska försöka hinna lägga upp lite nya bilder idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPDATE 28 juli!

 

Här kommer lite nya bilder!

dsc00439hp9.jpg

dsc00440xw4.jpg

dsc00447jz1.jpg

Motorn som jag köpte för en vecka sen:

dsc00463qu8.jpg

Saknades fästen till raglagekablarna så jag fick modifiera mina egna. Kanske inte ser så bra ut, men funkar kanon!

dsc00464aj6.jpg

Motorn är från -82 men ser riktigt fin ut under kåpan. Och har funkat perfekt hitills också!

dsc00466zj8.jpg

Idag var jag och köpte vattenskidor så jag har varit ute nu på kvällen och provat! Det gick riktigt bra och det var lätt att komma upp!

 

Bjuder på en bonusbild som jag tog när jag lekte lite med öskaret Glad

dsc00455uw0.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig läsning!

Min nästa båt blir en Rizze

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...