Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

tornan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tornan

  • Placering
    Kadett
  1. Hej allihop, Jag läste att rabarber ska fungera helt okej på gulningen längst med skrovet. Är det bara att skala av det yttersta lagret och gnida på för att sedan skölja med färskvatten? Tror mig har läst att någon har penslat på och låtit verka ett tag. Om jag ej blir nöjd med resultatet så låter det som att Y-10, Autosol WaterLine eller Rönnqvist Botbottentvättmedel skall vara bra! Någon som vet i vilken handel Y-10 finns att köpa ? Jag hoppas jag är den enda här på forumet som inte fått i båten än = )
  2. Besiktning av båten: Utvändigt: Titta efter skador, sprickor, gamla lagningar längs skrovet och kölen. Se till så att genomföringar (hål för slangar o. dyl) är täta och inte glappar. Se så att båten inte har böldpest. (Små blåsor i plasten. Låna eventuellt en fuktmätare.) Är båten epoxibehandlad? I så fall är det positivt och skyddar mot fuktskador. Kontrollera drev och propeller. Känn på däcket. Är det mjukt kan det ha drabbats av frostsprängning. Om teak se så att den inte har släppt. Det kan bli dyrt. Känn på reling, rufftag, beslag och mantåg. Allt ska sitta fast. Lanternor, fungerar de? OBS! Köp inte en båt som ligger i vattnet. Se till att den lyfts upp så du ser hela båten. Invändigt: Titta under alla durkar. Om de måste skruvas loss - gör det. Kolla i alla skåp och luckor, i stuvfack och skrymslen. Leta efter lagningar, sprickor, mögel, röta, oxid och rost på metalldelar och elsystem. Kontrollera balkarna som köl och motor sitter fast i samt kontrollera bultarna. Se till alla skrovgenomföringar, dräneringar med mera. /Christoffer
  3. Skulle bara ta en titt in på MG, men slutade nu med att jag var tvungen och följa hela tråden Ser ut att ha vart en del arbetstimmar på det där projektet? Var en imponerande renovering du tog dig an, Snyggt jobbat! Hälsningar, /Christoffer Senast ändrad av tornan | 24 juli 2008 | 03:00
  4. Har en Mercury Optimax 135hk på en Bella 642ht, gör cirka 38-39knop vid 5500rpm med 2-3pers i båten.
  5. Var och prata med den lokala båtverkstaden och han sa även som ni att felet förmodligen satt i CDI-boxen. Så det är med andra ord ingen strömbrytare i tändningslåset som det är fel på, att det kan vara glapp ? Skruvade isär tändningslåset för att se att inga kablar hade ärgat fast och spraya med kontaktspray men det hjälpte föga. Om det inte är CDI-boxen kan det vara en säkring som gått i motorn? Känns att man inte har någon vinst i att börja skruva i motorn när man inte vet exakt vad man håller på med : ) Känns som det är ganska bortkastade pengar att lämna in den på reperation då de ska felsöka, för att sedan reparera. Kan nog sluta på ett par tusen. Verkstadskillen föreslog att stanna motorn med chocken. Får nog bli den lösningen tillsvidare om inte det går att åtgärda på enklare sätt utan inlämning på verkstad. Mvh Christoffer
  6. Hej, Har en Mariner 28hk årsmodell 84 på vår gamla båt som inte går att stänga av motorn med tändningslåset. Det fungerar helt perfekt att starta men sedan när du vill slå av motorn händer ingenting. Förra sommarn fick vi dra ut bensinslangen för att få den att stanna, rätt drygt. Någon som har en aning om vad det kan vara för skumt fel? Tack på förhand! /Christoffer
  7. Okej blir och försöka hälla ut den dryga litern som är i tanken nu, och inhandla quicksilver oljan! Tyckte att den har vart lite rökig emellanåt den oljan från OK Q8 som vart i sedan innan. Tackar för Hjälpen! /Christoffer Senast ändrad av tornan | 02 juli 2008 | 19:24
  8. Hej! Vad ska man använda för 2-takts olja till en optimax 135hk, Köpte båt och motor för några veckor sedan och oljan behöver påfyllning. Såg att det låg kvar en gammal tom dunk som var av fabrikatet quicksilver, en syntetiskt 2-takts olja för optimax/dfi utombordare. Fanns även en halvfull dunk Ok &Q8 egna 2 taks olja för utombordare. Min fråga är går det lika bra av att köra på den lite billigare snik oljan, eller mår motorn bäst av hel syntetiskt olja som är speciellt framtagen för just Optimax motorn? Tack på förhand, Mvh Christoffer
  9. Hej! Var ikväll första fisketuren för min del det här året, pga att jag köpt ny båt och hållt på få iordning den gamla till försäljning. Var en härlig kväll med bra väder. Var ute och trollande ca 1 timme. Vännen fick upp en liten gös drygt över kilot på ett drag han inhandlat samma dag. Var en wobbler med gulgrön nyans och svarta prickar på buken. Ett mellanstort drag, går väl ca 9 meter djupt. Själv blev det inget för mig, ska ta och inhandla och uppdatera fiskelådan. Ni som fiskar på ekoln i Uppsala, har ni några bra vikar, rutter där ni får bra med fisk, och isåfall vad för typ av drag, djup trollar ni på? Idag fiskade vi mest rakt ut från skarholmen och höll kurs mot klinten för att sedan vända tillbaka samma rutt. Fungerade bra förra sommaren/hösten få se hur fisklyckan blir det är året! Mvh Christoffer
  10. Japp Bellas 640ht är fina dem med! Stämmer det du säger att en 150 hk skulle vara bättre, prata me flippers säljare på båtmässan i år och han rekommenderade lite starkare motor. Men visst 115 hk går nog utmärkt och åka med ändå. Blir ändå lite skillnad från vår gamla båt : ) Wakeboard kommer nog inte vara prio 1 men kommer säkert bli en del åkning.Kanske en 115 hk skulle passa på en flipper/bella 640 om dragfarten inte är det viktigaste för wakeboardåkningen, utan svallet som nämndes tidigare. Amerikanska båtarna är design mässigt väldigt fina,men är de lätta att sälja vidare beg jämförelsevis mot en traditionell flipper som känns som en lättsåld bra beg båt om man ska byta upp sig om några år. Ska bli mer påläst på båtmodellerna samt val av motor. Tack för tipsen än så länge! Kom gärna med mer förslag och tips Senast ändrad av tornan | 10 maj 2008 | 14:12 Senast ändrad av tornan | 10 maj 2008 | 14:13
  11. Hejsan båtägare! Är dags att köpa ny båt nu till sommaren och sälja vår gamla crescent 525 för en snabbare ht/daycruiser båt. Jag var först inne på en bowrider typ men ska dela båten med min far så det kommer luta åt en ht/daycruiser med ruff med övernattningsmöjligheter för minst 2 personer. Vi har tänkt oss att lägga ut runt 160 tusen som max för båten. Har sett en del på blocket och varit intresserad av ryds 550 ht samt dc:n, flipper 640, wellcraft excel 21sl. Någon som har eller har haft erfarenhet av dessa båtar eller liknande som kan ge tips och bra råd inför ett kommande köp? Målet är att båten ska kunna dra wakeboard/vattensporter med åtminstonde 3-4 personer ombord utan några större problem. Hur pass stark motor tror ni det behövs för redan nämnda båtar för att kunna köra wakeboard osv utan att motorn känns för klen? Är bränsleförbrukningen marginell för en 2-takt / 4-takt, inom-utombordare, vilka är födelarna respektive nackdelarna med dessa alternativ anser ni kunniga? Hur mycket behöver man oroa sig för att köpa en båtmotor från slutet av 80-talet eller 90-talet? Jag har hört att tvåtaktare oftast är starkare motorer speciellt i accelerationen stämmer det? Vid köpet av båten vad är det viktigaste punkterna och se igenom samt bedömma ang båtens skick och motor? Blev en hel del frågor men hoppas någon har ork och lust att hjälpa mig och lösa en del svar Tack på förhand och trevlig båtsommar! Mvh / Christoffer
×
×
  • Skapa nytt...