Gå till innehåll
torsdag 23 juli 2026
Dykarn

Smörning Merc Bravo 3

Rekommendera Poster

Hallå

Håller på med vårservice på min båt med Bravo 3 drev.

I servicemanualen står att man skall smörja området kring styrtappen i gimbalringen/skölden på äldre modeller, och jag kan ej hitta något ställe att smörja på mina prylar.

Frågan är då om man ej skall smörja nyare styrtappar/lager eller annars var o hur ??

Bifogar bild på min sköld/gimbalring med tapp.

Senast ändrad av Dykarn | 18 maj 2008 | 17:41

post-1739-1394235475,3463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att du inte har nån smörnippel där... Vissa äldre, både Bravo och Alpha har smörnipplar i stort sett överallt. Vid hinge pin, styrtapp, knutkors osv.. Något som med åren allt mer försvunnit... Konstigt nog.. Påstås vara permanentsmort, nåt som inte existerar i min värld alla fall. Känns alltid bra att haka på fettsprutan och trycka in nytt fräscht fett i grejerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju faktiskt vara så och jag tycker det är lite konstigt när det funnits på äldre modeller ?

Ett fel som finns ibland på dessa är ju just att det blir glapp vid styrtappen, så då borde det ju vara extra bra att kunna smörja hela paketet för att undvika just det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt så tänker jag också.. Och styrtappen med bussningar och packbox är ju dessutom ett litet större helsike att byta.. OCH, hör och häpna, styrtappen är inte rostfri!!!! Så att kunna trycka in lite fett där vore guld.. Men tyvärr. Ingen nippel inget fett..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju mkt märkligt...

Skall försöka peta in lite fett iaf där det finns öppningar, kanske att något kommer ner där det hjälper.

Att de inte monterar rostfria tappar är ju ofattbart, måste ju enbart bero på att de vill ha servicejobb ?

Tack för svar iaf Flört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...