Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hurricane

Rengöra förgasare Yamaha F50?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Yamaha F50 -98, med förgasarproblem(troligtvis). Efter vinterförvaringen har jag servat den på land och allt gick prima. Tankade upp fullt. Fick i 50 liter av 65 möjliga. Tanken har alltså varit nästan tom under vintern. Vid första repan stannade motorn som om soppan tog slut. Förmodligen kondensvatten i tanken. Pyttsade i K-sprit och nå´ n förgasarrengöring (svart flaska) i tanken. Tömde förgasare och vattenavskiljare. Fick sedan fart på motorn. Helgen efter började mororn bara gå på 3 cylindrar efter ca 2 timmars körning. Har konstaterat att cyl.nr 3 inte är ok. Gnista finns och bensin finns i flottören.

Frågan nu: Kan det ha lossnat nå´ t smuts eller klegg i förgasaren som satt sig i nå´ t munstycke? Hur rengör man det (utan att lämna till Yamaha)?

Läste i annan artikel om CRC Carburettor Cleaner. Fungerar det? Kan motorn ta skada av det?

Tacksam för svar.

post-10002726-1394235475,2242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har nu letat på varenda bensinmack efter CRC Förgasar rengöring utan framgång.

Är det någon som vet nå´ n butik eller verkstad i stockholmsorådet som har denna produkt?

//G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min på AD-Center, och det är ju en kedja som borde finnas i nästan hela sverige.

Det var inget som dom hade på hyllan men beställde hem det på 2 dagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon.

Jag har hittat Motul förgasarrengöring på Yamahacenter. Får se ifall det fungerar.

Annars får jag kolla upp AD-Center.

//G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med samma motor, lämnat in för koll av experter men inte hittat nå fel surade på 4cylindern ock la av förstås gick bara på 3 cylindrar, första tanken är ju att flottören är felet men det har jag testat ett flertal gånger den är ju dessutom gummibeklädd. nu har jag plockat bort hela förgasarpaketet och kopplat på bränslet, pumpat tryck och upptäckte då att de kom upp bränsle mellan mässingsröret o aluminiumen som det sitter i! då sitter det ett lock i flottörhuset i mässing med mejselspår som det sitter en liten oring på och den var gammal o torr så den läckte genom bensin fastän nålen höll tät, då jag inte hade någon oring så la jag gängtejp på gängen och skruvade tillbaka locket o se på fan motorn har alldrig gått klockrenare, där har vi ett lurikt fel som kan ligga bakom många problem med ojämn gång ock tomgång!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men alltid ett aktuellt ämne.

 

Förgasare är inte helt problemfria, spec på mindre 4-t som har så små lågfartskanaler. Många Yamaha F50 går risigt på lågvarv pga dåligt inställda eller skitiga förgasare.

 

Har tänkt justera in mina inom kort, då tidigare ägare skruvat en del på dem. Annars en bra motor, min går snålt och är stark.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som löste problemet i mitt (Trådskapare) fall var att riva förgasarna och tvätta rent lågfartskanalerna. Båten är nu nyligen såld och går kanonfint sedan rengöringen👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...