Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Patrik_

Ajajaj... montera fördelare på Mercruiser ... Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag håller på att byta förgasare och insug på vår Mercruiser 5,7 l med Alpa Gen II -97. När jag demonterade så tog jag för givet att fördelaraxeln bara kunde sitta på ett sätt på kamaxeln. I och med att jag inte fick loss fördelaren utan att ta av doslocket, så lossade jag locket och såg ungefär i vilket läge rotorn stod. Men men... chansen att jag nu har fått i den i rätt splines när jag har skruvat tillbaka den känns liten.

Kan man blåsa packningar i motor/förgasare om jag testar att starta motorn med tändningen väldigt felställd och motorn börjar skjuta?

Hur kan jag enklast kolla att den hamnat i rätt kugg? Vrida runt motorn till vändläge på ettans cylinder? Finns det någon markering på nedre remskivan? Finns en nollmarkering i fördelaren? Tacksam för all hjälp - det vore kul att få provköra med den nya fyrportsförgasaren och insuget imorgon...

Senast ändrad av Patrik_ | 17 maj 2008 | 17:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

patrik.Visst det finns en markering på remskivan, när den står mitt för pinnen i blocket så skall ettan kolv vara i topp,ta bort ettans tändstift och stoppa ner en lång mejsel så du känner  att kolven verkligen är i topp,sätt ner fördelaren i hålet och se till att rotorn pekar på ettan tändkabel i locket,,snurra motorn  runt så du ser att kolv och markeringen följer varandra,har för mig att man kan få den ett halvarv fel, tror att det sitter en markering i fördelarens kant, måste tillägga att det var längsen jag gjorde det,men jag har för mig att det var så jag gjorde, lycka till.mvh  jonny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Den kan komma ett halvt varv fel och tänder då på 6ans cylinder istället för 1ans. Den kan dessutom hamna i vilket läge som helst beroende på att fördelarens axel nertill ska passa in mot oljepumpens drivaxel. Den BRUKAR stå kvar där den stod när man drar upp fördelaren och då är det enkelt. Endera får man den rätt eller ett halvt varv fel.. Men slut kollen måste ändå göras med en tändinställnings lampa för säkerhets skull. Men såg du hur fördelararmen stod vid demonteringen och den nu står lika så bör det vara ok för att motorn skall starta utan problem. Ett halvt varv fel syns ju rätt tydligtFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag trodde att fördelaren kunde hamna en splines fel, men med den här informationen så vågar jag mig på ett startförsök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tänkte bara återkoppla och meddela att nu fungerar motorn bättre än någonsin. Det visade sig att fördelaren stod 90 grader fel. Spåret till oljepumpen i botten på fördelaraxeln kan vridas och ställas i valfritt felaktigt läge. Tricket var att lyfta fördelaren mycket försiktigt tills dess att man kan vrida rotorn och känna hur den kuggar över. Efter att ha ställt tändningen så att den nu är 10 grader förtänd på tomgång och 30 grader vid 3000 rpm så satte jag nytt fartrekord med 35,5 knop. Inte så illa för en 2,5 ton tung husvagn på sjön :-).
Tack än en gång för tipsen!
Hälsningar
Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...