Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
Flipperskeppare

Oljesticksrör till b23 aq145

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett oljesticksrör till en B23 / aq145 eftersom fästet till denna gått av. Har nu tröttnat på att röret hoppar loss med följd att motorrummet sölas ner med olja.

Är det någon som har koll på Volvomotorer som vet ifall det finns någon bil som haft B23 med detta oljesticksrör (antar att det kan finnas olika sorters oljesticksrör beroende på hur det monteras på motorn)? Oljesticksröret har alltså en fästögla som sitter monterat under förgasarna mot insugsröret, vilket är anpassat för dubbla förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .Det finns att köpa men det är svindyrt. Kostar 1232:- hos marineparts europe.com. Om du har plats kan du nog montera ett rör och sticka från en bil. Det röret är lite böjt och är fäst i bakkant på blocket. Det går jag har själv ett sådant men jag har en tvåportsförgasare och ett annat insug. Lycka till MVH Benkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Såg ett foto över hur det ser ut på i en bil. Bekymret är att mina dubbla förgasare och kåpa antagligen täcker över där den stickan sitter. Jag förstod inte hur bilröret är fästat, sitter det bara nedstucket i blocket eller är det också fastskruvat någonstans.

Såg annars att oljesticksrör inklusive sticka kostar 150 kr på skroten, så det är ju lite andra pengar.

Funderar annars på att be en händig släkting löda fast fästöglan igen, själva röret är trots allt helt.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 12 maj 2008 | 09:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Be annars en finmekanisk verkstad fräsa fram en åt dig. Det borde inte kosta vansinniga pengar. Över 1200 kronor är sinnessjukt för ett rör, tycker jag. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...