Gå till innehåll
lördag 20 december 2025
Sorrento24

Hjälp avseende propellerval!

Rekommendera Poster

sextant_liten.gif 

Hej,

jag har en Sea Ray Sorrento 24ft (1650kg) med mercruiser 5.7 och alpha one. Proppen som sitter på är med största sannolikhet original. Båten gör i dagsläget 35 gpsknop med något upptrimmat drev och varvtal på c:a 4800. Vilken typ av propeller ska jag köpa för att få upp båten i c:a 40knop och hur påverkar det bränsleekonomin och marschfarten? Tänkte hitta någon begagnad rostfri prop på blocket till rätt pris. Mvh C

Senast ändrad av Sorrento24 | 07 maj 2008 | 23:39

post-10001095-1394235462,0012_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Propellrar är mkt omtalat :) Har själv provat att byta propp ett par gånger vid sjösättning. Kan det vara så att du har en 17x 15 idag? ren gissning. Visst skulle du kunna gå upp till en 19 men då skulle du få ett maxvarv på ca 4400vpm. Detta skulle påverkar din planingstid en del. Hur betér sig båten idag?. Planar den ut fort och kommer upp i varv fort? Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar,

jag upplever båten som relativt stark i vattnet och jag får upp båten i planing ganska snabbt även om jag har passagerare och mycket bränsle i tanken (rymmer 280L). Det jag funderar på är om jag kan få bättre bränsleekonomi vid marschfart (som nu är ~25knop) och även högre toppfart, under förutsättning att båten inte är väldigt tungt lastad. Tar gärna emot förslag och idéer och köper gärna en beg. propp till rätt pris om ngn har. Antar att det är stålpropp som gäller? Eller går det att lösa med en beg. alupropp av andra dimensioner och stigning? Vad tror ni jag bör ha för strl och stigning på alu resp stål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter visserligen som en bra kombination som du har idag. Att marcha över 25knop blir ofta mkt stötigare. Det bästa skulle vara om du läser av på din propeller vad du har för stigning nu. Hör sedan med drev.se eller propellertrim. De har kunskap och det är inte det lättaste att få till det med rätt propeller direkt. Ofta får man bytesrätt hos dessa firmor tills man uppnår maximal prestanda.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske lite sent för svar till detta inlägg.  Men jag har för mig att en kompis hade en Sorrento för ganska många år sedan.  Den hade han en rostfri 19 propeller på,kommer inte ihåg diametern. Den hade bra kraft med den propellern men tror nog inte att han fick upp den över 35 knop (har för mig att det var en mycket gammal rostfri).  Din fart verkar bra tycker jag med den propellern du har på. Om du har en 17 nu så kanske du kommer att varva runt 4600 varv med en 19 tum, vilket är helt ok. Så med lite mer stigning alternativt lite större diameter och rostfri kan du nog få bättre toppfart och troligtvis också en högre marchfart, med lägre bensinkostnad per distans (om den orkar ok dvs).

Jag tror möjligtvis att en Mirage 19 kan vara bra för din båt, kanske till och med en Mirage plus. Sen finns det en del nya propellrar med fler blad som ska vara bra, så länge du inte tar en High-Five eller någon liknande stark men långsam propeller som mest är avsedda för vattensport etc.

Som tidigare nämnts finns det massor av propelleråsikter om märken och modeller etc. Så är lite svårt att avgöra vad som passar bäst. Det finns hur mycket som helst att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...