Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
hinken

Spricka i skrovet

Rekommendera Poster

Hallå,

Nu har jag köpt en Vator 15 GL med en spricka i skrovet undertill, den är 15-20cm bred. Finns det nått typ av spackel man kan dra på som håller tätt? Eller är det plasta på som gäller?

Sen lite of topic, är det någon som har en vator 15 med en 90hk evinrude på, eller liknande? Båten är förstärkt i aktern iof, men lite nyfiken på hur den kommer att gå när jag väl får i henne =)

Tacksam för svar, Mvh Alexander

post-10001280-1394235459,087_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle försöka gå på inifrån med plast o glasfiberväv, sedan eventuellt glasfiberspackel från utsidan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog sätta på den grova sliprondellen och slipa ner tills sprickan inte syns längre, och sedan fylla upp med epoxi och glasfiber.

Polyester fäster inte lika bra på gammal plast, men visst det går att använda.

Men går sprickan igenom skrovet får du slipa ner till hälften utifrån/innifrån och laga från bägge hållen.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okok, men båten är dubbelbottnad så jag kommer inte åt inifrån tyvär.. Blir det hållbart ändå?

Mvh Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Daniel_B hade en bra länk. Såg även ut som det var ett plastat plywoodskov som du slipat ner rejält. En epoxibehandling för att få ett vattentätt skrov kan vara att rekommendera efter att glasfiberreparationen är klar. Se mer om det på www.yachtpaint.com eller www.hempel.com.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...