Falken_sail 0 Postad 30 April , 2008 Hej! Håller för fullt på att göra iordning båten inför sommaren. En av sakerna på listan är att koppla in en landströmsenhet och en laddare som då skall ladda ett förbrukningsbatteri (Har ett till batteri som endast är kopplat till startmotorn). Är ingen hejjare på just el, en nybörjarfråga: skall man jorda själva landströmsenheten eller räcker det med jordningskabeln som finns i kabeln som går till uttaget i båten och vidare till uttaget på land? Skall även försöka koppla in en solcellpanel som elförsörjning. Tacksam för alla tips och anvisningar som gäller dessa sorters el-instalation. Mvh vega 911. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 1 Maj , 2008 är inte heller haj på ej men det är viktigt att allt blir rätt kopplat när det gäller landström och om du inte är helt säker på din sak skulle jag inte ge mig på det själv, vet inte var du bor i sverige men om det är i stockholmsområdet kan jag varmt rekommendera Vattendrag ..... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 1 Maj , 2008 För att koppla in en landströmsenhet på 220 Volt krävs att en godkänd elektriker gör installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Maj , 2008 ..hmm ! man kan säga massor utan att mena något ! Saxat från Elsäkerhetsverket Behörighetskrav Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser