Gå till innehåll
tisdag 25 november 2025
Falken_sail

Landström

Rekommendera Poster

Hej! Håller för fullt på att göra iordning båten inför sommaren. En av sakerna på listan är att koppla in en landströmsenhet och en laddare som då skall ladda ett förbrukningsbatteri (Har ett till batteri som endast är kopplat till startmotorn). Är ingen hejjare på just el, en nybörjarfråga: skall man jorda själva landströmsenheten eller räcker det med jordningskabeln som finns i kabeln som går till uttaget i båten och vidare till uttaget på land?
Skall även försöka koppla in en solcellpanel som elförsörjning.

Tacksam för alla tips och anvisningar som gäller dessa sorters el-instalation.

Mvh vega 911.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inte heller haj på ej men det är viktigt att allt blir rätt kopplat när det gäller landström och om du inte är helt säker på din sak skulle jag inte ge mig på det själv, vet inte var du bor i sverige men om det är i stockholmsområdet kan jag varmt rekommendera Vattendrag ..... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att koppla in en landströmsenhet på 220 Volt krävs att en godkänd elektriker gör installationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..hmm !  man kan säga massor utan att mena något !

Saxat från Elsäkerhetsverket

Behörighetskrav

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...