Mawi 1 Postad 28 April , 2008 Hej! Har just plockat bort den gamla toaventilen och skall sätta dit en ny och en ny genomföring. Den gamla genomföringen sitter förutom genom själva skrovet (ca 12 mm) också genom ett slags innerskrov (ca 8 mm) dvs själva toa-golvet. Härmellan var det ca en cm luft och lite slarvigt spruttad tätmassa. Jag förstår ju att genomföringen tätar mot flänsen på utsidan men det känns som en lite dålig lösning för när man drar åt så rör ju sig skroven mot varandra. Skall jag göra på något särskilt sätt? Å andra sidan så var den andra ventilen ju tät efter 35 år trots den något sviktande lösningen så det kanske håller ändå... Skall jag dra ihop durkarna så mycket det går? eller rubbar jag då bara tätningen i den andra genomföringen som sitter ca 2 dm bort ( som jag inte tänkte byta) ? Några ideer om detta någon? MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 29 April , 2008 hej. konstigt det där. men genomföringar somär såpass viktiga. båten flyter ju på dom mer eller mindre. det skulle inte kännas bra om man inte fick genomförings flänsen på det första solida i skrorvet. på najad där jag jobbar så får det inte vara dubbel skrov eller liknande där genomföringen är, det måste vara solit och stumt bland annat. i ditt fall kanske det rör sej när du belastar golvet i toan och då kanske det rör sej lite och det böjar läcka. att det har hållt i 35år är ju jätte bra. men jag hade inte känt mej trygg med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 29 April , 2008 jag hade nog sågat upp toalett golvet såpas mkt så att man kan få igenom genomföringens fläns bricka igenom hyffsat lätt. och monterat genomföringen genom själva båt skrovet och dragit åt flänsen stumt mot et solida båt skrovet då. sen skaffat en snygg täckbricka till det stora hålet som blivit i toagolvet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser