Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Sardaukar

Archimedes 3,9hk

Rekommendera Poster

Halloj....

Fick tag på två stycken fullt fungerande Archimedes 3,9hk billigt i höstas.

Tanken är, att använda en av dem som hjälpmotor till min Bella. Får bara hoppas att den är tillräckligt stark nog att kunna driva båten i åtminstone ett par knop så jag kan trolla med den.

Nu till min fråga...

På framsidan på motorerna finns det två likadana hål. Ovanpå hålen på kåpan står det 12V. Vad innebär det? Finns det en generator i dessa gamla motorer? Isf, kan jag då ladda mitt batteri medan jag fiskar? En följdfråga blir då...vilken är plus, och vilken är minus? Det är två identiska hål utan något plus- och minustecken på, eller vid dem.

Kanske rentav ska sitta någon form av adapter i dessa hål för att kunna få ut någon ström?

Glömde ta bild när jag var vid båten i helgen. Hade kanske underlättat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om motorn...

Tillverkningsår / Modell        1972 – 1974

Crescent 3,9 Monark 3,9a /

Archimedes Penta 39a               

Effektklass                           3,9 hk 3200/4000

Motor                                  1 cyl. 2-takt (ingen motorkåpa, från1972, halv motorkåpa)

Cylindervolym                      70 cc

Tändsystem                          Svänghjulsmagnet. Generator 6V 17W

Kylsystem                            Luftkyld

Propeller diam./stigning         2 blad 210 / 140 mm

Vikt                                     13 kg

Tankvolym                           Inbyggd tank 1.9 liter

Övrigt                                  Omsvängbar 180 grader. Pressgjuten rigg,

 

Hämtat från: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/marin-filer/bmarinmodeller.htm

Står att den har generator..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte någon bra koll på sådana här saker, utan har bara läst lite om det. Det kan nog vara så att generatorn är en extra uppsättning spolar på svänghjulet. I så fall kan spänningen variera med varvtalet och eventuellt ha lite andra hyss för sig också enligt Ström ombord, Jon Winge. Kanske idé att vara lite försiktig innan man kopplar in den i en krets med elektronik. Jag antar att du inte har tänkt trolla på fullgas, laddströmmen kan bli beskedlig vid lägre varvtal.

 

Om det står 12V på din kåpa och 6V i datat på länken ovan, verkar det inte vara riktigt samma motor man pratar om. Vad som är plus och minus kan du väl ta reda på med en multimeter, men det är inte alls säkert att det är likström som kommer ut ur den, det kan vara växelström. Du får väl laborera lite eller se om någon har mer direkt erfarenhet av din motor.

 



Senast ändrad av fjollberg | 28 april 2008 | 13:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som levereras från de två uttagen är växelspänning, som är starkt beroende av varvtalet och avsett att driva lanternorna, där det ju inte är kritiskt vilket som är plus respektive minus.

Visst kan du sätta in en likriktare och få fram likspänning, men det ger så lite ström så det är bara vid fullvarv som någon egentlig laddning sker. Laddningsregulator kan du oxo glömma i detta läget eftersom du troligen inte kör fullvarv någon längre tid.

Spänningen du får efter likriktningen  blir högre än 12 volt, nämligen 12xroten ur 2, vilket utskrivet blir 12 x 1.414.

Ha en fin sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande motor (Archimedes penta -79). Det finns både 6 och 12V växelströms-belysningsuttag beroende på modell. Uttaget är avsett för att driva någon eller några lanternor men det går att få lite laddning om man kopplar in en likriktarbygga (regulator egentligen onödigt eftersom effekten är så klen), jag tvivlar dock på att det är värt besväret. Det är en trevlig motor med låg vikt omkring 13kg om man står ut med vibrationer, ljudnivå och avsaknad på friläge/växel. Enkel teknik som sällan krånglar (luftkyld motor och stänkkyld rigg gör att det inte är någon impeller att se efter). En normal service går ut på att göra ren förgasaren, kolla tändsystemet och byta växelhusolja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla antiksamlare!

Har en någorlunda fungerande A-P 39, inköpt våren 1973. Denna modell ger 6 V växelspänning, ca. 20 W, avsett för 4 st 5 W färdljus. Eftersom allt slocknar när motorn stannar är det kanske bättre att likrikta (en diod räcker, utan filter) och ladda ett 6 V batteri som sen får ta hand om lanternorna.

A-P 39 är en seglivad liten sak som kräver väldigt lite underhåll, är relativt tystgående men föga bränslesnål, som en dåtida moppe ungefär. Orkar väl med en 4-5 meters båt.

Ifall nån är intresserad så har jag instruktionsbok i original och sänder gärna kopior till facilt pris porto.

Länge leve A-P!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nån som har en intruktionsbok till AP 390?

 

Tacksam för svar:

 

Hälsn Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sån på 70 talet. Den hade 6V växelströmsbelysningsspole. Det gcik att likrikta och ladda 6V batteri med den.

Någon skrev att det fanns 3.9Hkr med 12V spole med. Är det en så så sätt dit en likriktare , men sätt en sk likriktarbrygga som tål >10A så får du laddning. 10A för att den ska hålla bättre mot fummel och krotslutningar än mindre modeller. Sätt inte bara dit en diod för då kan du få problem dels med spikar i backriktningen som förströ dioden och en laddar dessutom sämre. Sk halvvågsikriktning

Mina nyare motorer har 12V belysningsspolar och till de har jag satt likriktare. Sätt gärna säkring både på in och utgång så skyddas du mot kortslutningar,

Passande likriktarbryggor finns hos ELFA, Kjell mfl. Se nedan Kjell brygga.

Likriktarbrygga 100V 25A

 



Art nr: 90054

Mer info

 

39:- 1 st 39:-/st

2- st 29:-/st



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som köpt manual av nissen som postade om att han hade?

Det var ju ett tag sedan och han har ju bara gjort det inlägget.

Har PM'at honom, men inget svar än.

 

Är intresserad av en manual till Archimedes 39 :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...