Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
Xeaw

Yamarin 6110 med Yamaha 200 hk-98

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag är ny på det här trevliga forumet. Nu är det så att jag är på jakt efter en ny båt till sommaren.

Jag har hittat en Yamarin 6110 som jag tycker ser väldigt intressant ut. Men något som jag funderar lite över är motorbestyckningen. Det sitter en Yamaha 200 hk ifrån 1998 monterad på den.

Det jag helt enkelt funderar över är:

1. Är det vansinne att investera i en 200 hk -98 om vi ser till bränsleförbrukningen kontra liknande motorer som säljs idag?

2. Hur är kvalitén och driftsäkerheten på en sådan motor?

3. Vad tror ni om teoretisk topphastighet och marschhastighet?

4. Vad får man betala i försäkring på ett ungefär för en sådan här kombination?

5. Allmänna synpunkter?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Yamarin 6110 kom ut på marknaden ca 1999/2000.
Då fanns inga 150-200 hk 4-taktare. Det fanns 115 hk (Yamaha F115 4-takt) varför en hel del äldre 6110 har just detta, men 115 hk är i klenaste laget på en 6110 tycker jag i alla fall (men det beror ju lite på vad man har för krav). Skulle man ha 150-200 hk fick man antigen välja direktinsprutade 150 HPDI el 150 V-Max HPDI alt motsvarande 200 hk. Å så kunde man välja 150-200 hk vanlig förgasarmotor som förstås är lite av lortgrisar i jämförelse med dagens 4-takt och direktinsprutade 2-takt. Även hög ljudnivå och hög bränsleförbrukning.
Men med detta inte sagt att en 200 hk Yamaha (FETOL?) är dålig men du får inte de fördelar som en modern 4-takt alt direktinsprutad 2-takt har. Effekten är i stort sett lika bra och i vissa fall kan den vara bättre än många 200 hk 4-takt.
Farten lär landa på ca 48 knop med 200 hk på en 6110, med 150 hk ca 40 knop och med 115 hk ca 34 knop (allt med 2 pers belastning).

Svar på dina frågor:
1: Både ja och nej. Vansinnet kan kanske ligga i att motorn smutsar ner förhållandevis mycket. Att den dränerar din plånbok lite fortare än en moderna 4-takt el direktinsprutad 2-takt må vara upp till var och en. Andrahandsvärdet är väl heller inte lysande på en sådan 200 hk som har 10 år på nacken.

2: Yamaha brukar göra rätt hållbara utombordare men ingen utombordare klarar sig i längden utan regelbunden service så det hänger mer på den än fabrikatet skulle jag tro. Dokumenterad service med stämpel i serviceboken och kvitton på utförd service hos (helst märkes)verkstad är A och O.

3: Topphastighet över 45 knop, troligen uppåt 48 knop. Mest ekonomiska marshfart brukar landa runt 25-30 knop (med dragning mot 30 skulle jag tro). Kolla i Yamaha körfakta, där finns lite att gå på ang 6110 och 200 hk (dock HPDI).

4: Ett ekipage som går över 45 knop brukar vara lite svårförsäkrade. Du kan kolla på internet och göra premieberäkning hos en del bolag som Atlantica m fl.
Faktorerna som påverkar premien är rätt många förutom beloppet du försäkrar för. Fart, självrisknivå, stöldskydd, geografiskt område, nautisk kompetens osv är sånt som kan ha betydelse.

5: Om din buget tillåter så tror jag en 6420/64 DC med Yamaha F150 el F200 är mer optimalt. Det finns väldigt få 6110 med 150-200 hk 4-takt eller 150-200 direktinsprutade (HPDI).
Men om du tycker 6110 är den båt som passar bäst så skulle jag satsa på
* 150 hk HPDI alt 150 V-Max HPDI.
Exempel: http://www.blocket.se/vi/15387530.htm?ca=7_s&last=1
* Eller motsvarande 200 hk.
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/16027819.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/15491883.htm?ca=7_s (om det är V-Max HPDI)
* 150-200 hk 2-takt med förgasare om priset är väldigt lågt, annars skulle jag nog passa.
* 115 hk (Yamaha F115) funkar men det blir inte alls den fartupplevelse som 150-200 hk kan erbjuda.

6110 är en fin båt men den saknar tyvärr kapellgarage som 6420/64DC har.
Värt att veta är också att Yamaha säljer inte längre varken 2-takt med förgasare eller 2-takt direktinsprutade HPDI i Europa och detta kan medföra att andrahandsvärdet tar stryk i längden på dessa motorer.

Jag har en del tester på Yamarin 6110 och 6240/64DC om du är intresserade. Hojta till om du vill läsa.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 april 2008 | 17:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen.

Yamarin 6110 är en fin båt, jag har själv efterföljaren 64DC.

Försöker svara lite på din frågor:

1. Är det vansinne att investera i en 200 hk -98 om vi ser till bränsleförbrukningen kontra liknande motorer som säljs idag?

Nja, den lär ju vara rätt törstig, men du kan hålla ganska låga varv och ändå marcha i fin hastighet så allt beror nog på hur du väljer att köra.

2. Hur är kvalitén och driftsäkerheten på en sådan motor?

Rätt servad och underhållen borde 10 år inte vara något större problem.

3. Vad tror ni om teoretisk topphastighet och marschhastighet?

Topp = ca 47 knop och March = 25-35 knop med hygglig ekonomi.

4. Vad får man betala i försäkring på ett ungefär för en sådan här kombination?

Gå in på ex. svenska sjö där kan du kolla försäkringen.

5. Allmänna synpunkter?

Som sagt Yamarin gör riktigt fina båtar och är motorn välskött så kan jag inte se annat än att du bör bli nöjd. Men det viktigaste av allt när det gäller begagnat: provkör mycket och länge.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Yamaha körfakta för 6110 med 200 hästars HPDI motor så gör den 48,6 knop på max vid 5200 rpm. Motorn drar då 69,2 l/h eller 1,42 l/nm. Vid ett avdrag på 1500 rpm ner till 3700 rpm blir farten 33,5 knop och förbrukningen 30,5 l/h eller 0,91 l/nm. Förbrukningen och prestandan med en 200 hästars fyrtaktare skulle förmodligen bli ganska lik detta oxå.

Det finns ingen körfakta med den motor din 6110 har men däremot med andra båtar. Vid fullgas och 5500 rpm drar en vanlig 200 hästare ungefär 80 l/h och vid ett avdrag på 1500 rpm ca 40 l/h. Det är rimligt att anta att prestandan blir likvärdig så översätter man till liter per sjömil istället så blir det ungefär 1,65 l/nm vid fullskaft och ca 1,2 l/nm vid marshfart. Nåt att tänka på är oxå att verkningsgraden för en vanlig tvåtaktare faller med belastningen så vid tomgång och strax däröver är förbrukningen väldigt hög, för denna motor ca 10 l/h vid tomgång medan HPDI-motorn eller 4-taktaren bara drar nån liter.

I Usa där dessa motorstorlekar är vanligare anses den gamla 200 hästaren vara en otroligt driftsäker motor. HPDI-motorerna har ett lite sämre rykte vad gäller tillförlitligheten, bl a har det varit lite problem med smörjsystemen. Till deras försvar ska väl sägas att Yamaha oftast tagit detta på garanti och goodwill och numer ska problemen vara ur världen. Överlag gör Yamaha väldigt bra motorer.

Som andra redan påpekat så är båten väldigt trevlig. Är själv lite spekulant på att byta upp mej till en 6110/6420/64DC. Motorn är inte dum den heller egentligen, däremot är ju kombinationen lite UFO. Det kan bli svårsålt i tredje hand, ska du handla så pruta hårt. Helst såpass att du kan räkna hem ett motorbyte i framtiden. Tycker själv att prisskillnaden mellan en 5-7 år gammal 6110 jämfört med en årsgammal 64DC är för liten så för min del lutar det åt en 64DC när det blir aktuellt.

Bossee, jag vill oxå gärna läsa testerna du har om det går bra. Skickar ett PM!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...