Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Swarne

Frågor om Havsfidran!

Rekommendera Poster

Hallå gott folk!

 

Har nydlingen köpt mig min havsfidra som jag ska renovera och sen så småningom dra iväg på långfärdssegling med. Har lite frågor bara! Bla hur mycket man måste förstärka båten för att den ska bli säker för havet? Tex mastfoten, röstjärna, skrovet och hur man gör dom där extra förstärkningarna. Det kanske inte är nödvändingt men eftersom att jag ändå ska renovera hela båten ska ska jag förstärka båten så gott det går iaf, det skadar ju inget ändå.

När man går på fördäck så sviktar det på en del ställen - är det normalt för Havsfidran? hur åtgärdar jag det?

Vore jätte bussigt om kunde får svar på det. Kommer säkert med fler frågor i framtiden Skrattande

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Grattis Glad

Kom ihåg att förstärka vid rutorna, att det går att stänga igen mellan förpik och salong ordentligt. Jag vet inte hur högt det är in till ruffen, kanske en mindre nedgång iaf, högre tröskal. Det stod en hel del nyttigt här läs på länken säker

http://www.habana.se/bacchant/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Madness och välkommen till fidraägarnas skara.

 

Jag har själv seglat och byggt om en havsfidar nr 318, DIS. Hade den i 10 år under 1990-talet. Min gamla båt är föresten tillsalu. Bifogar en bild på den.

 

Idag har jag en storfidra nr 84, Santa Maria.

 

Jag har från och till letat uppgifter på fidror och har idag en relativt stor mängd information. Är tacksam om du har lust att ge mig lite info via mail om din fidra.

 

Svara gärna på frågor så gott jag kan.

 

När det gäller svikten i däcket så är det på de senare årgångarna, de där överbygget ser ut som på min fidra, byggda med en ytter och en innerdel. Dessa är ihopsatta och man har lagt in plyfaremsor i däcket. På vissa ställen är däcket stumt och där emellan sviktar det. När jag renoverade förpiken på min, fyllde jag utrymmet med fogskumm innan jag klädde hela förpiken med isolering typ liggunderlag och en ytmatta. Jag skar till spånskivebitar och la på däcket och la äkta bohusgranit i lämpliga bitar som tyngd ovanpå, för att skummet inte skulle trycka upp däcket.

 

Som du ser på bilden byggde jag en ankar box på fördäck. Lukorna skar jag mitt i plyfa remsan. Använde ursågningarna som lucka som jag klädde med teak.

 

Matsen står ju på rufftaket och trycket skall tas upp av huvudskottet av plyfa. Detta är för klen så att man kan inte spänna in riggen mer än en bråkdel av vad en mastheadrigg skall spännas. Förstärkte skottet med två träbitar ca 40x40 mm som jag stämpade mellan kojmodulen och den tvärgåend balken som masten står på.

 

Återkom gärna med specifika frågor

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 18 april 2008 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy och Ni andra!

Jag var vid båten idag och kollade hur det var byggt och det är precis som du beskriver, det ligger något trä matrial på ca 3-4mm imellan plasten. Jag misstänker att det har släpt inuti mellan plasten. Det är en märklig konstruktion tycker jag. Går det inte på något sätt att ta isär taket och försöka lägga i nytt matrial och sen sätta ihopp det igen med polyesterplast? Det är mycket jobb men det kanske är värt det i längden.

Kollade även hur mastfotsinfästningen var konstruerad. Så för att förstärka den så satte du bara 2 vertikala, lite kraftigare träbalkar ner till den där uppbygnaden till förpiken (eller vad man ska kalla det) så det blir som 2 maststöttor - det borde inte vara så komplicerat att ordna.

Vart lite intresserad av dit alternativ till sprayhood, funderar på om jag ska ta och bygga en sådan sak som du har vid nedgången på din gamla fidra. Den är ju lite mer tåligare än en sprayhood av tyg.

Jag kan skicka dig ett mail om dom uppgifter jag har på min båten sen. Ska även ansöka om medlemskap  i fidraseglarklubben.

 

Ha det gött så länge och tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta isär modulerna och plasta ihop dem igen tror jag inte på. Då tror jag att det är bättre att spruta in fogskumm, men man kan ju komma på olika metoder.

 

Pluggen till doghauset har jag kvar och finns i Kungshamn på västkusten.  länk till annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=97034&highlight=doghause

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det blir nog svårt om jag tänker efter, svårt och krångligt. Jag får fundera vidare på den saken.

 

Tack iaf!

// S/Y Madness

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello!

Har bestämt mig för att strunta i att försöka lägga ner så mycket energi på taket, sja bara försöka limma ihop på dom ställen man kommer åt. Undersökte det lite nogranare nu och märkte att det var inte så mycke som det såg ut.

Hur mycket påverkar ett framflyttat förstag seglingsegenskaperna igentligen?

Funderar nämligen på om jag ska flytta fram rullgenuan på ett peke eller inte. Isf tängte jag sätta dit orginal förstaget så man kan hissa kryssfocken på det när vinden ökar och ha dubbla försegel när vinden är svag. Så vad säger experterna?

Undrar också isf hur jag bör fästa wirarna uppe i masten? I masttopsbeslaget eller en bit ner, gäller nå det inre förstaget.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått många bra svar och angående förstärkningar kan jag hålla med om fönstrena. Original sitter glaset i en gummilist, som lätt trycks in om du får en våg ifrån sidan. På min båt har jag utanpåliggande rutor som är bultade med en ram på insidan. Dessa tätade jag om i vintras.

Likt många andra Havsfidror har jag peke med rullgenoa och, som du beskriver, ett inre förstag där jag för kryssfocken. Detta sitter en bit under masttoppen, för att inte vara i vägen för rullgenoan. Det sägs att båten blir mindre lovgirig och tar bättre höjd med framflyttat förstag, men jag har aldrig seglat Havsfidra utan, så jag kan inte jämföra.

Jag har även storskotskena monterad, istället för original triangelskotning, som främjar bättre trimmöjligheter.

Angående röstjärnen, eller rättare sagt öglebultarna, så är väl en lösning större brickor på insidan, för att fördela kraften med.

Vissa har höjt tröskeln in till ruffen och även byggt ett bridgedäck, med förvaringsfack.

Något som många gör inför långfärd och är viktigt är att se över sittbrunnslänsen och eventuellt komplettera med ytterligare stora hål för att klara en översköljning.

Alla mina lösningar och mitt arbete med min Havsfidra kan du följa på min blogg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla bra svar och tips. Måste hålla med om ang fönstrena, tog bort ett igår bara för att kolla hur det såg ut och det var princip bara att trycka in glaset med handen. Så det måste jag verkligen förstärka. Jag tängte byta ut röstjärnen, eller öglebultarna som det kanske heter, mot en bygel som det sitter på de flesta båtar och sen göra någon försärkning på insidan. Ska även montera en storskotskena istället för triangelskotning som du beskriver.

Har bestämt mig för att det blir peke och framflyttat förstag det kan ju inte bli så mycke sämre tycker jag. Det är rätt mycket jag måste göra på min båt om den ska bli duglig för långsegling men det ska bli kul.

Har din blogg bland mina favoriter och går in och kollar imellanåt för att se om det har kommit några nya inlägg

Jag började följa din blogg i mitten på förra året och tycker att det är väldigt intressant läsning och kul med bilder, det är en fin Havsfidra du har. Ska du ut och långsegla med den senare?

Vill också Tacka toaen för att ha fixat fram ägarhistorik på min båt, rätt så kul och veta vaktiskt.



Senast ändrad av Madness | 01 maj 2008 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla fidraseglare

Jag undrar vad det är för någon långfärdsegling ni har tänkt er. Hur  mycket klara en fidra och var kan man gå? Någon som har testat långsegling och var i så fall? Funderar själv på att skaffa en billig båt som man kan segla någon rolig rutt med som ett arbete i skolan...

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...