Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
b-boy

Trim tillt

Rekommendera Poster

Hej!

Provade min motor idag!

Trin tilten fungerade inte....

Det låter lite konstigt om den. Kan det hända att man ska slå i lite hydral olja???

Vart kollar man oljan??? Någon som kan förbarma sig att ta ett kort så man ser vart???

Eller är det vanligt att den kronglar efter vinterförvaringen? JAg måste få upp motorn för att få på växelhuset. Går det att ta en domkraft och pumpa upp motorn???

Någon som har varigt med om något liknande.

Sökte på internet och försökte hitta någon ny trim tilt motor...dom var dyra som skit!!!

MAn kan ju försöka att laga den som sitter!! eller??

För allas information så är motorn en johnson 70 hk från 1991

ALLA vettiga svar välkommnas!!!

mvh

Marcus



Senast ändrad av b-boy | 15 april 2008 | 21:45



Senast ändrad av b-boy | 15 april 2008 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kära Makkan, påfyllnings locket ligger bakom garaget!?

Skriv gärna ut vikken motor du har, års modell etc, så blir livet mycket enklareSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu berra!!!

Det är en johnson 70hk från 1991!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att berra är en riktig lustigkurre!!! Eller är det bara så att han måste svara på alla inlägg han ser!!!

Jag skriver ju på forumet för att få hjälp av någon som kan! eller har  varigt med om samma sak!

Men skit samma...

Jag skrotar båten och köper en pistol istället!!Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter den? Är det som om den inte orkar, eller ett bubblande/smattrande ljud, skiljer det på ljuden om du kör upp eller ner... Rör den sej inte alls?

Svårt att säga... Om det är dåligt med olja så borde du kunna hjälpa den upp. Lyfta i riggen samtidigt som man kör trim-motorn...

Annars kan den ju av ngn anledning helt enkelt arjat fast...

Har du bra med kräm i batteriet?

Kollat det elektriska så att det inte finns dåliga kontakter/kablar.

Man behöver nästan höra hur den låter för att komma med ngt, konkret....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låter som att den inte orkar!! Den rör sig lite gran.... 2cm upp och ner!

Har provat med 3 olika batteri. Av varierande kvallite på laddningen.

Kan vara så att kolven har ärjat fast. Hur löser man de utan att hela helvet går sönder?

Mvh

Mackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... Om den kommer en bit så har den nog inte arjat...

Nu kan jag inte den modellen men du har inte ngn, typ av backspärrsfunktion så att du måste ha reglaget i framväxelläge när du hissar motorn?

Prova annars att hjälpa den genom att lyfta samtidigt som du trimmar upp och se om den kommer längre...

Om det är låg oljenivå så brukar det ha ett speciellt ljud, typ smattrande och det är ändå bra fart i motor...

Om den segar ner och stannar så är det snarare mekaniskt trögt eller, dålig med ström fram till motorn... Den är ganska strömkrävande...

Prova att mäta spänningen direkt på batteriet när du trimmar. Är det bra så kolla vad du har vid motorn, (när du trimmar) ska vara ungefär samma som vid batteriet, annars har du spänningsfall på vägen...

 

Edit: såg nu att du har ju för fasen samma motor som jag... Jag fick ta bort kopplingskontakten till min. Var helt kass... Hade i bland problem med att få upp motorn. Tre gånger var den nerhissad när jag kom till båten...

Första gångerna trodde jag att det var ungar som jäklades men efter tredje gången så felsökte jag och hittade den kassa kontakten...

Var kass kontakt så att den var svår att få upp. Samtidigt som fukten skapade överslag så att den hissade ner sej själv ett par gånger...

Taskigt för förra ägaren som nyss bytt motor och lagt nästan 10 000:- utan att firman hade lokaliserat orsaken till felet. Om nu ens den andra var kass...

 



Senast ändrad av 7anne | 15 april 2008 | 22:42



Senast ändrad av 7anne | 15 april 2008 | 22:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ditt förslag låter kanon!

Hur tror du att du kan få hjälp om du inte skriver vad du har för motor etc? Folk kan inte gissa sig till detta.

Tyvärr kan jag för lite om gamla utombordare för att hjälpa dig, hadde det varit drev så kunde jag garanterad ha hjälpt dig.

Ps. Hadde du skrivit från början vad det va för motor hadde du också ungåt min fråga..Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allas information så är motorn en johnson 70 hk från 1991

skrev han. Innan man gnäller skall man titta ordentligt, tycker jag.

Om du hade läst ordentligt skulle vi har tre inlägg mindre....

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Senast ändrad av b-boy | 15 april 2008 | 22:12

Tror nog att han redigerade dit den informationen efter Berras fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: såg nu att du har ju för fasen samma motor som jag... Jag fick ta bort kopplingskontakten till min. Var helt kass... Hade i bland problem med att få upp motorn. Tre gånger var den nerhissad när jag kom till båten...

 

Kopplingskontakten? VAd för kopplingskontakt? Den som sitter vid motorn?

Tack för ett bra svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hade en skarvkontakt ca: 0,5 till 1 m från motorn i kabelhärvan. Den var helt sönder-ärjad...

Nu är det ju inte säkert att det är det felet på din... Kan vara vara dålig kontakt var som helst.... Eller ngt, av dom andra felen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag kollat lite på motorn!

Jag vet vart man fyller på olja och vart man tappar ur.

Ny fråga!!!

Hur lufftar man systemet? Jag tappade ur alla olja för att tappa i ny fräsh olja!

Nu låter det som om det tickar i trim motorn. Så det är väll en massa lufft i systemet.

Höll på ett bra tag och fixade och trixade. Men kom inte på något bra sätt att få ur lufften.

Tänkte ta bort hela trim paketet,men skruvarna hade ärjat utahelvete. Så jag vågar inte skruva mer...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Johnson 40 (-91) så berodde tickande på att styrningen vred sig (vilket den gör så klart) och att det inte var helt smörjt där. Orkar du hjälpa motorn (lyfta riggen) när du kör trimmen? Min hade en spärr, men den spärrade bara neråt, vid frakt osv.

/en john

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Jag var ju tvungen att öppna skruven till hydralen för att få upp motorn. Så nu finns det ingen hydralolja kvar...

Hur lufftar man systemet när man har fyllt i ny olja?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Osäker på hur det skiljer sig från fabrikat till fabrikat. Mina luftar sig själv, när man kör upp o ned trimplanen (man kan vara tvungen att hjälpa till för hand 1-10 ggr). Efter ca: 20-30 upp o ned, var mina trimplan luftade. /Kjell



Senast ändrad av Kjelle11 | 17 april 2008 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej b-boy

Fick ditt mail men vet inte om det funkade att svara på ditt..

Om du ger mig din mailadress så kan jag maila över bilder och beskrivning hur du ska göra.. din mailadress syns inte i mailet du skickade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag skickat mailadressen...

Mvh

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så nu har den alltså börjat röra på sig? den har gått upp en gång men sen var oljan slut? , fyll på mera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han lämnar oss alltså med en cliffhanger till nästa avsnitt. Biter på naglarna av spänning Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe

Bara häll på, den blir luftad när alla slangar o cylindrar är fyllda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur löste det sej, fick di ordning på det???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...