Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
miki2

Förarbevis - Självstudier eller intensivkurs?

Rekommendera Poster

Hej,
Den här frågan borde ha ställts 1000ggr. men jag hittar ändå inget svar riktigt när jag sökt i forumet.
Det blir min första båtsäsong i år. Har aldrig tidigare haft båt och vill ha lite mer kunskap.
Jag struntar för närvarande om det sen var onödigt och jag måste komplettera eller göra om prov/praktik när/om båtkörkortet införs. Det här är för att jag vill lära mig mer och för att jag ska kunna försäkra båten billigare.

Så... vad kan ni rekomendera?
Har någon varit på en bra intensivkurs, (i Åkersberga)?
På båtmässan förra året såg jag två varianter på interaktiv inlärning. En DVD med 7 timmars material och en på CDROM. Båda låg på runt en tusenlapp och det blir ju lite billigare än en intensivkurs. Fördelen där är att även frun kan använda samma material.
Hon vill dock även göra någon praktik men det tror jag man kan göra separat. Såg om tjejpraktik någonstans, tacksam för info om just det om någon provat detta.
Har någon här provat CD/DVD utbildningen och skrivit sedan utan problem?

mvh,
Miki
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar kurs, du kommer lära dig mer eftersom det diskuteras mycket och man får ställa frågor. Dessutom roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt klokt inlägg och en bra idè. Båtkörkort var det första jag skaffade innan jag körde min nya båt både för min egen och för alla andras säkerhet. Jag gick på Folkuniversitetets kurs på 10ggr. Mkt bra, intressant  och gedigen utbildning och förarbeviset ligger nu i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Medborgarskolan, de brukar köra helgkurser (4 hela dagar) till bra pris. Priserna varierar en del beroende på ort,  så kolla även närliggande län (gav själv 1100.- plus mtrl i Enköping). Ångrar själv inte en sekund att jag körde kursen, trots mångårig (insjö)vana. Ger mersmak - kustskepparn, here we go :)

/NP

 



Senast ändrad av Nicpa | 08 april 2008 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde Komvux Fartygsbefälsutbildning en kväll i veckan en termin. (Askersund)
VHF Radar förarbevis, kustskeppare (motórkunskap ochhögfart tror jag gick att få med om man ville) Kul som bara den, kostade gratis (betalade för studiematerial)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du känner jag också att jag vill få lite mer kött på sjöbenen. Att dessutom ha något vettigt att göra i vinter är ju heller inte så dumt då det snabbare kan bli båtsommar igen!

Jag har skaffat Sjöassistans eget självstudiepaket och måste säga att det är hur informativt och bra som helst. Att man dessutom kan starta det på datorn när man känner för det gör ju heller inte saken sämre! Om du vill kan du kolla länken här: http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1170117

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Svenska Båtskolans intensivkurs. Du går två heldagar men mycket självstudier. Mycket bra. Att sitta typ 10 ggr på något studieförbund tycker jag är helt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man bara ha ett papper på att man klarat av ett prov man snabbt läst in så är väll en snabbkurs ok. (kunskapen sitter dock inte kvar så bra)

Vill man ha behållning av utbildningen och komma ihåg vad man lärt är en kurs på 10-15 gånger varvad med praktiska övningar och hemuppgifter bättre.

 

Gick själv en (skärgårdsskeppare = förarbevis) på Medborgarskolan förra hösten (16 kvällar)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det har någon som helst betydelse om man sitter 2 timmar 16 kvällar eller går en intensivkurs på några dagar. Alla kurser man går på jobbet är ju korvstoppning ett antal dagar/veckor. Det som har betydelse är hur man kan sen kan tillämpa och hålla vid liv de kunskaper man fätt på utbildningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 timmar 16 kvällar med hemuppgifter och sedan repetitionsuppgifter på aktuellt område på kvällsträffen samt genomgång av hemuppgifterna.

Jo den typen av studier är bevisat sedan tidigare att den är bättre för att komma ihåg vad man lärt.

Kvällskurser med tid för diskussion om moment man inte förstår mm. Mycket bra utbildning om man behöver denna utbildning.

Har i vuxen form studerat 2 år på Komvux och 3 år på högskola och har erfarenhet i skillnader i inlärning. Högskolans sätt att på 2 måndaer läsa in ett område som sedan snabbt tentas av blir kortvarig kunskap till skillnad från Komvuxformen (mycket likt vanligt gymnasie) som under längre period nöter in kunskapen och då bättre sitter kvar.

Min rekomendation är att behöver man kunskapen och vill att den sitter kvar så gå en kurs under lite längre tid. Vill man bara ha ett papper så kvittar det hur man skaffar det.

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om högskolans kurser skulle vara lika långa som gymnasiets så skulle en civilingengörsutbildning bli en 8-9 år istället för 5 år som den är idag.

Sen är det ju lite skillnad använda liggande stolen mot att Laplacetransformera en ekvation. Så därför kan det väl uppfattas som korvstoppning att man tvingas lära sig något svårt på kort tid, men man måste ju som i allt sitta hemma å träna själv.

//Civ.ing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej,
Det blev till slut en intensivkurs på Båtägarskolan. Det var en lör-sön ett 4tim pass praktik veckan efter. Jag måste säga att jag lärde mig grymt mycket. Det var helt rätt för mig som alltid har dåligt med tid över och kände mig tvungen att fixa förarbeviset innan båtsäsongen drog igång. Jag vet inte om jag är dyslektiker men jag har svårt att få något att stanna kvar i minnet när jag läser. Blir extremt lätt ofokuserad. Det var därför jag till slut valde en intensivkurs istället för att beställa material som jag sen måste läsa på egen hand.
Kursen hölls i Nacka Strand i fina lokaler med ljuvlig utsikt. Vi hade en lärare som hette Andreas och han var bra och kunde oftast förklara allt så att alla förstod.
Vi blev lite fler än vad dom brukar vara, tror vi var runt 20st. och det kan ha varit en bidragande orsak till det jag inte tyckte var bra på kursen. Det var att vi helt enkelt inte hann med att gå igenom allt. Vissa delar blev på söndagen endast markerade som läs det här, och det var precis det jag ville undvika. Jag vill dock säga att vi hann med 80-85% ordentligt och det sista klarade även jag av att tragla mig igenom.

Praktiken gjordes på 43fots nauticat och med en hel skön kille som inte stressade upp sig i första taget. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, Ola tor jag. Vi hade tur med vädret och fick en perfekt förmiddag.

Söndagen efter det skrevs provet och man hade inga problem med det då det var enklare än övningsuppgifterna vi gjort tidigare. När man skrivit klart provet fick man sitta ensam med provförättaren och gå igenom allt och hade då, ifall man missuppfattat något, en extra chans att rätt till ett fel.

Så här tre månader senare måste jag säga att mycket blivit glömt. Hade jag haft mer tid så hade jag läst igenom anteckningarna och kanske blädrat igenom några sidor i boken, men det blir som vanligt aldrig av.
Blev dock sugen på att lära mig mer så det är mycket troligt att jag hoppar på en till kurs i höst. Då blir det nog inte en intensivkurs, mest för att jag vill prova om jag kan få kunskaperna att sitta i längre om man drar ut på inlärningen.

Jag prickade rätt med semestern och fick 4 topp veckor. Har väl varit ute på 12 dagsturer med båten och en övernattning. Vill verkligen varmt rekomendera alla att ta förarbevis och jag kan inte fatta hur vissa kan tycka att ett båtkörkort är onödigt. Det är väldigt många som börjar helt från noll och då menar jag verkligen noll. Jag anser mig inte ha börjat helt från noll, gick på sjöscouterna när jag var liten, hade en optimistjolle och har alltid haft tillgång till en liten styrpulpetare på landet. Jag har tidigare utbildat mig till trafikflygare så navigationen var i det här fallet rätt enkel och trots det lärde jag mig massor. Så om det finns någon som tvekar så sluta upp med det och gå en kurs!

Miki

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att såväl förarbevis samt kustskepparexamen inte håller måttet med det praktiska kring båtlivet.

Har sett många nyutexaminerade med noll praktisk erfarenhet som beter sig som totala idioter på sjön. Det vanliga, kör för nära, för fort, noll koll på hur mycket svall dom drar, ankring och förtöjning.

Allt detta saknas i din utbildning och jag råder dig att ta med ngn som kan allt det som kan visa dig. Annars lär du få en jobbig entré i båtlivet.

Lycka till och välkommen ut på skön! :-)



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 13 juli 2009 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...