bebr 0 Postad 27 Mars , 2008 Har funderat på att montera trimplan (Bennet M80) på min Ryds Camping -78. Är det nån som har erfarenhet av om sjöegenskaperna förbättras nämvärt med trimplan monterade. (värt priset?). Ska man montera planen långt ut mot sidorna eller längre in mot kölen? Hälsn.// bebr. Senast ändrad av bebr | 27 mars 2008 | 12:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 28 Mars , 2008 Försöker en gång till! Är det ingen som har erfarenhet av Ryds Camping med trimplan? //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 765 Postad 28 Mars , 2008 Nu har jag ingen erfarenhet av Campingen men du bör ha det nya skrovet om det är en -78:a Så visst trimplan gör underverk vid vissa förhållanden, tex vid sidvind ojämt lastad båt ect ect Men räkna inte med att båten får radikalt förbättrade sjöegenskaper. Planen monteras några centimeter in från ytterändarna av skrovet beror lite hur botten utförandet ser ut i aktern. Så här ser det ut på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 29 Mars , 2008 Då bör de hjälpa lite mot mitt största problem med campingen. När man kör snett mot vinden och styr emot vill båten luta in mot vågorna vilket ger hårda slag i skrovsidan och mycket vatten spolandes över båten. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 765 Postad 29 Mars , 2008 Jepp, just i dessa lägen så hjälper planen till att få ett bättre gångläge på båten, bara att fälla ner planet på den sidan som lutar och båten rätar upp sig. Fäller man ner för mycket lutar båten åt andra hållet, men det där lär man sig snart. Dock så uteblir effekten om man kör sakta, men då finns säkert inte problemet med att din båt lutar mot vinden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser