Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Boho999

Båttips

Rekommendera Poster


Hej
Jag undrar om någon har ett bra förslag till båtmodell:
Vi letar efter en segelbåt under 10 m med hygglig höjd i ruffen och en bekväm sittbrunn ( jag är 191 så ståhöjd är väl inte att tänka på?). Gärna en del trä men helt i trä kanske är att ta i? Träbåtar är fina men tänk om man kommer efter med underhållet? Budgeten är ju tyvärr alltid begränsad men 200000 känns som ett tak. Vi räknar inte med att havssegla men någon vecka el så på västkusten skall man väl ha?
 
Alla tips mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din fråga är lite väl öppet formulerad. Nästan vilken 70-talist som helst skulle matcha, så det finns ganska mycket att välja ibland. Du kanske kan försöka specificera lite mer vad önskemålen är? Är inombordare viktigt eller inte, toa, antal kojplatser, fort eller bekvämt osv. Finns det någon modell du har tittat på och gillat och vill ha tips på liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni gillar trä men inte träskrov kanske Vindö 30, 32 eller Vindö 40 vore något för er. Vindö 40 ska ha en ståhöjd på 1.95. Men den blir nog dyrare än 200 000...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på Ballad eller Comfort 30 eller Scampi dessa är ju populära gamla trotjänare ,åtminstone ballad o comfort har rejäla sittbrunnar , även ok ståhöjd , ca 1,80

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen
 
Tack för tipsen. Jag skall försöka ta en titt på dessa. 
Vi har tittat lite på Vindå men de har en tendens att gå upp i pris, men de är ju fina. Inombordare känns tryggt, vi är oftast 2 men ibland kan vi ha med gäster vilket gör att 4 kojplatser vore bra. Visst är det kul om båten seglar bra men som oftast blir det väl en kompromiss? (De långa smala skärgårdskryssrna är ju fina men kanske inte så bekväma?) En båt som man upplever som obekväm kanske inte blir mkt använd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv 1.86. Det var inte lätt att hitta någonstans där det gick att stå raklång i den Vindö 40 jag har bekantat mig med, så jag är väldigt skeptisk till de 1.95 ståhöjd som sailguide uppger, men det kanske skiljer mellan årsmodeller. Det gick på något ställe, mellan balkar i rufftaket, men det var ju inte en tvärhand kvar till taket precis.
 
Beträffande ståhöjden är mitt resonemang att om jag ändå inte kan stå rak, så kan man lika gärna gå ner ganska rejält i ruffhöjd, man kommer ändå att huka sig och sitta ner, så det spelar inte så stor roll om det är 1.80, 1.70 eller något annat. Det måste dessutom vara en ganska stor del av ruffen för att det ska upplevas som någon ståhöjd, det räcker inte att det är i ena änden, angivna ruffhöjdsmått är ofta väldigt optimistiska. Men smaken är olika på den här punkten. För en del verkar det vara viktigt, men de kanske är tillräckligt korta för att faktiskt få uppleva riktig ståhöjd. Det är iofs en poäng om det går att stoppa upp huvudet genom någon lucka när man ska dra på sig byxorna.
 
Då tycker jag att det är viktigare för bekvämligheten att kolla sittkomforten och att alla som har kojplatser får plats till bords på något vettigt sätt (dvs att alla kan ha benen någonstans, inte självklart). Vilka arbetsställningar man har när man lagar mat, om det går att sitta ner, stå i ruffluckan eller om man kommer att ha nackspärr när man är klar och huvudet fullt av stekos och vattenånga. Om det går att sitta någonstans i ruffen utan att alltid vara i vägen för trafik till förpiken. En bra sittbrunn där alla får plats, med ett bra bord där alla fortfarande får plats (inte heller självklart) är ett stort plus. Det brukar betyda att rattstyrning går bort på båtar i den här storleken och att man får se upp lite med hur storskotet är arrangerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Bianca 27, för ca 120.000 kr upp till 130.000 kr kanske kan vara något. En stabil båt för både långa och korta sträckor. Ägde en sådan för många år sedan, perfekt för 2-4 personer. Långsam men trygg !

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Titta gärna på Player 311´ . En av de absolut rymligaste 31 fotarna. Bra ståhöjd på 190 cm i aktre delen av salongen (pentry, navbord etc). Jag är själv 185 cm och står rak i större delen av båten. Dessutom har den en väldigt rymlig stickkoj (210cmx150cm). Pentryt är dessutom mycket välplanerat och bättre än i många större båtar. Den seglar dessutom bra. Trots att den har mastheadrigg så rör den sig bra med enbart storsegel. Den har ett lystal på 1.10 vilket är bättre än Scampi! En del säger att det är en Balladkopia, och det kan så vara men då har man förbättrat rejält mot orginalet. Titta gärna in till Player klubben här på MG och kika i fotoalbumen!

 

Mvh

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Ohlsson 8:8. Är ca 185 cm hela vägen fram till masten. Ligger runt 150-200 tusen kronor. Lite smal sargkant att sitta på i sittbrunnen men lång sittbrunn som i alla fall jag      (181 cm) ligger skönt raklång i.

post-24043-1394235406,8072_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...