Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Fiskbullen

Vad saknas det mer?

Rekommendera Poster

Gäst Fiskbullen

Jag har kustskepparen och vill förkovra mig så jag kan segla längre.

Tänkte att utsjöskepparen kanske räcker, men det vore nog bra om man fick lära sig astronomisk navigation också. Såsom sextanten. Var kan man lära sig den?  

 

 

Bullen

 

Senast ändrad av Fiskbullen | 26 mars 2008 | 22:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det saknas rätt mycket! Tycker att du skall gå en kurs i motorlära, typ mekanikerintyg eller varför inte maskinist B. Förstår inte riktigt varför du rabblar upp allt som ingår i kursen.

 

Men lite vett och sunt förnuft klarar man sig ganska långt. En kortvågsradio är kanske också bra att ha med samt en utbildning i hur man använder en sådan.

 

Senast ändrad av Crona | 26 mars 2008 | 17:32

 

Senast ändrad av Crona | 26 mars 2008 | 17:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Jag kopierade och klistrade in bara, det såg inte så mycket ut just då :) Det där med kortvågsradio hade jag totalt glömt bort. Det finns en radioklubb här i Huddinge som jag ska ta kontakt med. Mekaniker intyg klarar jag mig utan, är mekaniker men visst för andra absolut. Vad jag tänkte på var just den astronomiska utbildningen kan finnas. Jag ska googla lite på det. Tack Crona, för det där med radio. :)

Bullen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Hm, kanske ska ta bort en del av första inlägget? Nej :)

Jag hittade det här bl.a i ett inlägg skriven av Gösta Bågenholm.

 

Inte sedan sextanten uppfanns 1757 har någon så stor inovation presenterats inom området som brissextanten. Den är uppfunnen av den svenske båtkonstruktören Sven Yrvind (f. Lundin 1939).

 

Inlägget finns i länken till SXK.

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/astord.htm

 

mycket intressant läsning och man skriker efter mer.

Måste hitta mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som använder en sextant idag? Jag misstänker att de flesta nöjer sig med en extra GPS i reserv, men är beredd på att ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Nu tog jag bort det överflödiga \Wink\

Naturligtvis har man en reserv gps med sig, men för att ha ännumer säkerhet om något skulle hända, en rullning och totalhaveri i elen t.ex. Inte vet jag, det har hänt. Behöver man någon medisinsk utbildning, tänker då på sådant som att ta sprutor själv etc. Det kan vara kortison eller nå´ t. Ja ni ser, kanske räcker det med ipren? Nej men bör man gå någon slags vårdutb.

Jag såg att medborgarskolan har oceanskepparutbildning och att där ingår astronomisk navigation.

Bullen

 

 

Senast ändrad av Fiskbullen | 26 mars 2008 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta någon av långseglingsklubbarna som finns. Tror att de har kortare medicinska kurser med tex hjärtlung-räddning och råd om vilka mediciner man ska ha med.
Skeppsapoteket bör absolut innehålla mer än Ipren. Olika typer av antibiotika ,kirurgtejp - suturmaterial, smärtstillande, allergimedel som kortison och adrenalin, något att spjälka frakturer med och blodstoppande medel, mm mm. 
Det mesta av det här har i ombord på våra semesterseglingar i Sverige. Trist att behöva avbryta semestern på grund av tex en enkel infektion för att åka in till fastlandet och träffa en doktor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, det är väl lämpligt om det är en handhållen batteridriven GPS i reserv så att man inte är beroende av elsystemet. Många har en batteridriven handburen VHF i reserv också av samma skäl. Plus att man kan ha med den i livflotten, kommunicera mellan huvudbåten och jollen osv.

 

Senast ändrad av fjollberg | 27 mars 2008 | 09:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner SXK, är du medlem där? Där finns det folk som pysslar med långsegling som kan tipsa dig, det ordnas informationsträffar osv. Du kanske kan pröva att höra med Långfärdskommittén där för att få bra kontakter?
 
Finns ju som sagt även andra, som Oceanseglingsklubben http://www.osk.org/. Jag tror att det är bra att försöka få direktkontakt med folk som har erfarenhet. Deras forum verkar just nu vara öppet för alla intresserade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

Tack ska ni ha allihop, ja jag är medlem i sxk och medelhavsseglarna. Ska kolla in ocean också \Smile\ Tackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en stor båt och lite stålar över så är ju denna rätt bra att ha på långfart. Sailor Fleet Broadband 250. Med en hastighet på upp till 280 kbit och global täckning upp till 76 grader nord respektive syd. Synd att priset är så högt. Men det kan det kaske vara värt för en del med fet plånbok. Drygt 110 000kr

 

Senast ändrad av Crona | 03 april 2008 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...