Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Capitano

Färskvatten i Grekland

Rekommendera Poster


Hej
 
Jag skall till Grekland i sommar med en motorbåt och undrar hur tillgången är på färskvatten, vi förbrukar ganska mycket ca 700lit /dag. Är tillgången god i hamnar, eller borde man sätta in en watermaker?
 
Tack på förhand
Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
När jag va där med motorbåt för 2 årsedan så va det inga problem att få färskvatten i varje hamn.
Men vissa lite mindre hamnar så åker de runt och säljer färskvatten då får man se till o hålla sig framme så man inte missar de...
 
 
//J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

700l/dag!!! menar du inte 70l/dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en maffig watermaker det!

Med tanke på att många öar har vattenbrist så skulle jag nog se över mina vanor! Om inte båten är väldigt stor med massor med folk ombord förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det e faktiskt så illa att det e ca 700 liter... Borde kunna fixa en watermaker som gör 150-200 l/h så skall det väl räcka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är båten om jag får fråga?\Surprised\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den e 21m...Å med flera personer ombord, å vattnet används till duscha,toaletter, tvättmaskin osv...å sen skall ju saltet spolas av också.... blir en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi gör av med 12 m3 per månad och då vattnar vi trädgården också, 
Ni får göra ngt. radikalt åt vattenförbrukningen, tex sluta dricka det. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog ingen risk att vi dricker vatnet, det har vi flaskor till... Men har inget problem med att förbruka mycket vatten, det e ju skönt att kunna duscha när man vill osv... inte låta sig begränsas av vattnet... det e därför jag funderar på watermaker, för att inte låta grekerna lida av min vattenförbrukning...

 

Men frågan gällde ju ursprungligen tillgången på färskvatten i Grekland, inte hur mycket jag förbrukar eller inte...

 

Men jag tolkar de svar jag fått som att jag skall skaffa en watermaker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med den vattenförbrukningen skulle jag skaffat egen anläggning.

Du har ingen aning om vattenkvaliten i hamnar kring medelhavet, vi är bortskämda med att allt kommunalt vatten i sverige håller hög kvalitet och kan tankas i tank okontrollerat.

 

Tyvärr kan du få stora problem med en feltankning i Grekland som ställer till det för lång framtid i dina tankar med kloreringar etc som följd. Det är nog inte tillgången som skulle bekymrat mig så mycket som kvaliten du får därnere.

 

Om du gör ditt eget vatten så har du åtminsone koll på det hela.

 

Det finns vissa saker att tänka på.

 

Försök att köra watermakern ute till havs och inte i hamn, du kan skada membranen om du drar in olja och diesel som ofta finns i dessa hamnar.

 

Köp inte för stort reningsverk, det är bättre det får gå lite ofta det mår det bäst av.

 

Var noga med backspolning och rengöring om du inte använder det på ett tag annars fungerar det inte nästa gång.

 

Schenkers aggregat är ganska fina, kolla dom. Finns i alla storlekar men priset springer ganska fort iväg.

 

Per

 

Senast ändrad av oceanis | 27 mars 2008 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den e säkert bra som absolut sista nödlösning, men lite kämpig att använda för dagligt bruk... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...