Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
CalleN

Slår i drevet vid fullt rattutslag...

Rekommendera Poster


Det slår i mitt Bravo 3 drev när jag ger fullt rattutslag åt något håll, vad kan detta vara?

Kanske knutarna som blivit rostiga och måste bytas? drevet är 10-år

 

Om det nu skulle vara knutarna, kan det bli värre om jag kör med missljudet? Om det nu måste åtgärdas vad kostar dom att byta? Kan man göra det själv hyffsat lätt? och var köpar man i så fall knutarna? 

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stödlagret i skölden behövs bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slår det när du svänger så är det med all säkerhet knutarna. Stödlagret brukar ge ett mer malande ljud som känns i hela båten när det blir riktigt illa, även om det också hörs värst när man svänger mycket.. Att byta knutkors är inte helt enkelt.. Ingående axeln måste normalt demonteras från drevet och sättas upp i en press, med lagren och drev demonterade från axeln. (Jag skriver normalt, för det finns specialverktyg som gör att det går att göra ändå).. Och sen är det en del jobb med en press att få allt ok.. Här klicka här finns pris på arbetet och knutkorsen kostar 460:-st.. Det är exakt lika som på Alpha dreven så det är samma jobb att byta.. Är grejerna 10 år låter det som det kan vara dags för både stödlager, bälgar och kors.

 

Senast ändrad av Micke_Se | 26 mars 2008 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...