Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Exjobbarn

Exjobb gällande navigationsplatsen på en segelbåt

Rekommendera Poster

Jag genomför just nu mitt examensarbete som handlar om att utveckla navigationsplatsen i segelbåtar. Anledningen till att jag skriver här är att jag är intresserad av att få ta del av era åsikter angående ämnet, och åsikter är jag säker på att det finns gott om!

 

Så berätta gärna om vad ni har för båt och hur era seglingsvanor ser ut, hur och när använder navigationsplatsen? I vilken utsträckning använder ni plotter, radar och dylikt?

 

Vad har ni för önskemål på en navigationsplats? Kanske vill ni att den skall tas bort helt, eller att den bättre skall anpassas till de instrument som finns idag?

 

 

Vad är bra och vad är dåligt som det ser ut nu? Hur skulle er önske-navplats se ut?

 

Skriv mycket eller skriv lite, alla synpunker välkomnas hjärligt!

 

Mvh och tack på förhand! / Daniel

 

 

Senast ändrad av Exjobbarn | 12 mars 2008 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke jag har är att det är bra med en navigationsplats nära pentryt. En plan arbetsyta är bra till många saker bl.a matlagning. Skära grönsaker, ställa upp maten före servering osv. Stora plana ytor vimlar det inte av på mindre båtar och är guld värda. Sen är det bra med en plats för de sjökort man behöver för en tid framåt. Plats för dator. Bra om man kan sitta någorlunda bekvämt  om man vill finlira med något. Ploca isär något , skruva, löda och annat meck. Nära till eluttag och instrument som ska övervakas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ganska olika krav i olika typer av båtar och segling. I en större båt med en besättning på flera personer som ofta seglar på öppna vatten har nog den traditionella navigationsplatsen en betydelse.
 
För de allra flesta (tror jag) som liksom jag semesterseglar ensam eller med några få, inomskärs eller i omedelbar anslutning till skärgården är en renodlad navigationsplats helt värdelös för allt annat än att stuva sjökort i. I det fallet handlar det nog om att se till att navigationplatsen bra och lätt kan användas till annat som extra yta i pentryt eller liknande.
 
Navigationen sker i sittbrunnen, ofta av rorsman, och det är där som navigationen ska underlättas. Men även om det oftast är rorsman som sköter navigationen ska det gå lätt att delegera den till någon annan i sittbrunnen som alltså också måste ha tillgång till hjälpmedel som GPS, kompass osv. 
 
Bestickföring hör till undantagen, men man skulle vilja ha det ordnat så att det går att göra i sittbrunnen när det behövs. Kanske en portabel skiva att ha sjökorten på i knät, med något slats hållare för passare, transportör mm (spånar fritt nu). Det måste finnas någonstans att göra av det när man behöver ha händerna fria och på något sätt ska man hindra att hela rasket blåser i sjön när man plötsligt måste släppa det t.ex för att lossa ett skot vid en broach. Helst skulle det hela hänga ihop på något sätt så att det inte är en massa grejer som rasslar omkring i det läget. Kanske någon magnetlösning på något sätt.
 
Lite mer high-tech kanske en vattentät pekdator (tablet-pc) med solid-state-disk trådlöst  ansluten till GPS, kompass radar osv som man kan skicka omkring. Gummerad så att det går att lägga ifrån sig den på lutande ytor. Något slags integrerat stöd så att man kan tilta upp den lite vid behov. Då blir man automatiskt av med alla lösa grejer. Har inte sett något sådant färdigt på marknaden ännu, men alla komponenter finns egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...