Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Johan12

Fast tank Ryds Camping,

Rekommendera Poster

Någon som vet om det är svårt att ta ut den fasta tanken i en Ryds Camping? Skulle gärna vilja ta ut den och göra tanken ren då jag har en 4-taktare och ägaren innan körde med 2-takts olja i bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv haft ur min tank på min båt (Ryds 56 HT- 86) det var inga problem. (Tanken jag har är på 75l) Vad som är gjort är att det är uppsågat liksom 2 spår i plasten där påfyllnings röret och luftröret kommer att träffa kanten. Då går det att böja upp plasten lite grann. Sedan är det bara att lirka ut den 

Mvh Heddan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tömmer tanken på oljeblandad bensin och sen fyller den med vanlig bensin, det måste väl räcka? Måste du verkligen göra rent den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle räcka som du säger. Hur tömmer man den bäst utan att ta bort tanken? Finns det någon bra pump man kan använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står den på trailer eller liknande så kan du ju koppla på en slang på sugröret och slanga ur den med hävertmetoden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, båten står på en trailer. Är det ingen risk för gnistbildning när man tömmer tanken på det sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen fara,  ja... hrm...  folk har ju slangat soppa ur bilar i alla tider utan att det nånsin hänt något.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadas en fyrtaktsmotor verkligen av lite 2-taktsolja ?? Låt mig tvivla på det - själv skulle jag bara fylla tanken och köra.... Blir bara lite bättre smörjning..'

 

(eller tänker jag fel ??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..ok. Någon som vet om det stämmer? Vore ju skönt att bara kunna fylla på med ny bensin och köra iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tömde alltid det som blev över av båtsoppan ( till en 2 taktare ) i biltanken när säsongen var slut. Bilen fungerade hur bra som helst. Slutsats, lite olja kan omöjligen skada. Och fyller du med ny bensin blir det ännu mera utspätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är osäker så ring närmsta verkstad som meckar 4-taktare o fråga om den klarar lite oljeblandat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Håller på och tittar efter en Ryds Camping/56Ht/560/Ht

Hittade på blocket en 56HT 84:a men det står att den har 2st 20 liters trycktankar!

Jag har fattat att det är en fast tank?

Har du ngt bra svar?

Tack på förhand

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde ha fast tank, eller så har man gjort som jag, slängt ut det fasta tankeländet och kör med lösa.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opto, såg att du bytt motor. Har du testat den med din nya 60-hästars? Vad får du för toppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en lat man i mina bästa år och lagomt tjock. Firman (Granec) skruvar på motorn på fredag. Så fort den halvmeter tjocka isen försvunnit skall den i sjön (slutet på maj) då skall jag återkomma med en rapport. Hur ser din trollinglösning ut?? Skall sätta dit en under våren.

//opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollinglösning: Jag har en 4 hästar Tohatsu 2001 2 takt på sånt extra motorfäste som du oxå har. Motorn funkar perfekt för trolling. Skönt också att trollingmotorn har inbyggd tank, så man slipper trycktank. Sen 2 spöhållare på takets grepprör och ytterliggare 2 spöhållare som man skruvar fast vart man vill när man behöver dom(finns på clas-ohlson).



Senast ändrad av Yadis | 29 april 2008 | 00:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt tagit ur min fasta tank och tänker eventuellet köra med lösa tankar. Får se om jag sätter tbx tanken senare. Tycker en tank som är 30 år gammal inte känns så säker. Man bör väl provtrycka dom ibland. Vattenavskiljare är väl ganska klokt att komplettera med dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...