Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

chrsam

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chrsam

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. chrsam

    Trasiga gängor

    Hej alla experter Har en aq130 med dubbla solex förgasare. Mitt problem är att gängorna i ena förgasaren, där man skruvar in den ihåliga bulten till bränsleinloppet, är paj. Det går inte att dra åt bulten tillräckligt så att det blir tätt, bulten går bara runt runt. Gängorna på den ihåliga bulten ser OK ut. Det droppar ner bensin på avgaslimpan, känns inte så kul eller säkert. Hur kan jag laga gängorna ? /Christopher
  2. Det sitter en fyrkantig o-ring där, samt att röret är låst med en klämma under limpan, men trots det kändes det inte riktigt säker att det är tätt, så jag tätade även med lite packning på tub ( silicon) /Christopher
  3. Varför inte ta en gammal mobil och anslut en 12 volts laddare , göm den i båten, använd ett kontantkort och anmäl den hit http://www.varedu.nu/nordic/html/login.do när båten är borta kan du enkelt spåra den.
  4. Jag använde denna från biltema till mitt VP 250 drev plus sköld , nedslipat förhand in till ren aluminium på vissa ställen. (sitter som berget efter 3 säsonger) Primer, plast och metall 2-komponents aluminiumpigmenterad uretanepoxifärg. Används som grundfärg över och under vattenlinjen på båtar av plast, stål och aluminium. Skyddar mot plastpest. Slitstark, vattenbeständig och rostskyddande. Grå. 1 l (varav bas 0,8 l). 36-531 149,00 kr sprayade sedan med hempels mille drive grå för att slippa beväxtning . De två är väldigt lika i färgen. Lycka till
  5. Jag är inne på 4:e året med min biltemabälg, inte den minsta tendens till att gummit torkat. Men spara och återanvänd originalslangklämmorna, biltemas är inte bra. Tanka för mellanskillnaden i.s.f att gynna originaldelsockrarna.
  6. Jag har ungefär samma skillnad i komp, och min motor går helt perfekt , enlig min mening kan man inte kräva mer exakthet på en så pass gammal motor. Angående vatten i motoroljan, jag har haft problem med det två gånger, och båda gångerna var det en trasig topplockspackning. Sist moterade jag topplockspackningen med ett speciellt sprayklister, loctite 3020, till för packningar, det ska skydda packningen från att lösas up av vattnet i kylkanalerna , samt fylla ut eventuella mikroskopiska ojämnheter, och hittils har det fungerat bra Att du har vatten motoroljan borde inte påverka kompet. Lycka till med motorrenoveringen
  7. Samma olja som till motorn.
  8. Hej. Jag bytte propeller från en 14 x 17 till en 14 x 19, toppvarvet sänktes då från 5200 till 4900. Men topphastigheten blev densamma, 28-29 knop. Hur kan jag enkelt göra för att få ut lite mer kraft ur motorn, och få några knop till ? Eftersom motorvarvet sänktes genom hela registret vid samma hastighet med 14 x 19 propellern, undrar jag vilken propeller som är mer ekonomisk ? Det blev två frågor, tacksam om det finns några kloka människor därute. /Finmar 19 DC
  9. Vi tömde alltid det som blev över av båtsoppan ( till en 2 taktare ) i biltanken när säsongen var slut. Bilen fungerade hur bra som helst. Slutsats, lite olja kan omöjligen skada. Och fyller du med ny bensin blir det ännu mera utspätt.
  10. Hej alla experter och spåmän/kvinnor! Har en undran, hur länge ska man behålla sin båt utrustad med en B20 och 250 drev När kommer det att bli oekonomiskt med reparationer, svårt att hitta reservdelar o.s.v ? Vad tror ni ?
  11. Jag själv skulle bara byta knä och ändplatta, d.v.s endast det nödvändigaste, jag säger så därför att det har visat sig att det ALLTID går sönder saker på en gammal motor (jag har en B20 som jag reparerar regelbundet) och det är inte ekonomiskt försvarbart att kasta ut pengar på sånt som kanske kan gå sönder.
  12. Jag bytte alla packingar (propelleraxel, växelväljare, påfyllningsskruv, tömskruv, o-ringar, inspektionsskruv) själv till mitt VP 250 drev eftersom jag hade lite vatten i oljan. Packningarna kom från orbitrade = halva priset = ca 500:- Det tog ungefär en dag och jag sparade flera tusen, plus att jag lärde mig mer om hur mitt drev fungerar och hur skicket är på insidan. All information om hur man gör finns i några nummer av Praktiskt Båtägande (kommer inte ihåg vilka). Min uppfattning är att marin ( och bil ) verkstäderna tar hutlösa priser för enkla uppgifter. OK, om det handlade om att byta ett stödlager som måste pressas dit eller något liknande, då kan man ta lite extra betalt. Gör det själv !
  13. Jag har ett 250 drev och hade samma problem, jag tog bort fettnippeln ( för att inte skada den ) och slog sedan loss axeln med en slägga (den satt som ... ), sedan fick jag gänga tillbaka fettnippeln i de skadade men tillräckliga gängorna. Lycka till
×
×
  • Skapa nytt...