Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
tobis9

Välkommen med ideer, synpunkter, frågor

Rekommendera Poster

Hej

Välkommen med inlägg om allt som har med Arietta att göra. Jag efterlyser lite historia. Jag har två brochyrer dels från Arvikatiden dels från Fiskebäcks båtvarv. Vad är skillnaden mellan första och andra versionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första Ariettan byggdes till Olle Enderlein själv och sjösattes 1963 i Karlsborg. Byggd av Gustav Vikene 1961-62. 10,64 m lång!! Källa: Vackra båtar seglar väl, Båtkonstruktören Olle Enderlein av Ingrid Kaijser ISBN 91-85268-77-1. Här finns också inredningsritning och segelritning.

Det har byggts två? Ariettor i stål på Danielssons båtvarv i Visby 1964.

Ariettor i plast byggdes i Arvika av Firma Erik Borg 1967 till 1970?. Hur många?

Ny version byggdes på Fiskebäcks båtvarv AB 1973? till 1977. Hur många? Vad ändrades?

Totalt byggdes 250? Ariettor

 

Senast ändrad av tobis9 | 09 mars 2008 | 18:30

 

Senast ändrad av tobis9 | 09 mars 2008 | 19:57

 

Senast ändrad av tobis9 | 09 mars 2008 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Curt Gelins 500 segelbåtar i test  tog Fiskebäcks Båtvarv över tillverkningen ca 1974 och då piffades exteriören upp med rökfärgade rutor, grå halkskyddsytor och med lyxbeige gelcoat på skrov och ruff. Han skriver också att På Fiskebäcksbyggena ökade standarden med inredning i teak, takmatta och klädda skrovsidor..
 /Karin (vår Arietta är från -68)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte som några revolutionerande ändringar. Hur är det med riggen? Höjdes den? Flyttades sidovanten in mot ruffsidan? Jag har hört något om detta.

Ingeli, Skurusundet byggd 1976 har indragna vant.

Det verkar tveksamt att det finns 250 Ariettor, snarare ca 100. Jag har fått ihop 36 i min lista.

Arvika-Ariettorna såldes utan inredning medan Fiskebäcks-Ariettorna såldes helt färdiga.

 

Senast ändrad av tobis9 | 18 mars 2008 | 21:50

 

Senast ändrad av tobis9 | 18 mars 2008 | 21:53

 

Senast ändrad av tobis9 | 18 mars 2008 | 21:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...