Gäst Snart båtägare Postad 5 Maj , 2004 Har hört att 50 hk är för lite för Flipper 575, att dom rekomenderar minst 70 hk för att den ska gå bra. Är det någon som vet? (en som funderar på att köpa en Flipper) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 5 Maj , 2004 Hej, har visserligen lite erfarenhet av Flipper 575 men nog låter 50 Hk lite, det som händer om du har en för liten motor är att motorn får arbeta hårdare, dvs du kör på ett högre varvtal än med en större för att marschfarten för skrovet skall uppnås, hade själv samma problem med en Fjordling tidigare. Den var undermotoriserad vilket innebar att det egentligen bara var på maxvarv som båten gick riktigt bra, detta ledde såklart till mer slitage på motorn och högre bränsleförbrukning. Riktigt dumt blir det om du lastar båten, då orkar nog inte motorn ordentligt. Kort sagt tycker jag att 50 Hk är för lite. Är motorn på den båten du funderar på gammal? I så fall kan du ju köpa den och testa en säsong och sedan byta upp dig till en större motor om du känner för det. Tänk bara på att motorer är väldigt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 8 Maj , 2004 Tror att det är för lite. Har haft en 575:a med 70 hk i 9 år och lastar du den med passagerare så blir den mycket seg. Är du själv så är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 9 September , 2004 Jag har Flipper 575 och 60 hk och det är inga större problem. Visst märks det skillnad om jag är själv och om vi är 4 stycken, men inte så farligt. 50 hk går nog, men jag tror de flesta rekommenderar lite mer kraft. Om det däremot är en 570 så kan det räcka med 50 hk. 570 är lite äldre variant av samma modell och väger mindre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser