Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
dykaren

Falkenberg - Nynäshamn

Rekommendera Poster

Hej ,

jag ska ta hem en båt från Falkenberg till Nynäshamn , är det någon som vet hur många distans / Nm det är , marschar 8-9 knop  ,  motorseglare  ?

Peter

Senast ändrad av dykaren | 08 mars 2008 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En mycket snabbt utlagd rutt ger ca 400 distans om man går raka vägen.

Förmodligen vill du inte gå rakt över vissa bukter utan vill följa land vilket bör ge ca 1-200 distans ytterligare.

Så det blir en rejäl veckotur!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar , ChristerN ,

då det är första gången jag går denna sträcka , vilka bukter syftar du på som jag ska undvika att gå rakt över , hade tänkt gå kortaste vägen ?

Peter

Senast ändrad av dykaren | 08 mars 2008 | 22:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag har inte heller gått sträckan men har måttat på ett översiktskort.

Har du inget sånt (än) så kolla i en atlas. Jag har tex dragit ett rakt sträck från Västervik till Landsort. Har du gått utanför Landsort så vet du att det kan blåsa och gå rejäla vågor där.

Vidare har jag dragit ett rakt sträck över Hanö-bukten. Kanske även där att det blåser rejält och går höga vågor?

Hursomhelst om man går den sträckan passerar men ju en hel del fina skärgårdar. Jag har bara varit ToR Västervik men på den biten finns det mycket att se och uppleva som jag skulle ta chansen att göra om jag ändå skulle ta den turen.

Eller som de säger:

Carpe diem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ChristerN ,
jo , vågorna och blåsten ute vid Landsort har man stött på ett antal gånger , hade tänkt att gå sträckan i maj... Men frågan är om man inte tjänar på att gå rakt över Hanöbukten och får stå ut med eventuell blåst och vågor , hon är en stadig dam på 12 x 5m , men jag tackar dig för din hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror knappast att man stryker kusten när man transportseglar. Man får sjöben efter ett tag. Första dagarna kan man ta sjösjukepiller om man är orolig att bli sjösjuk. Prata med en läkare som skriver ut nåt bra.

Det är betydligt bekvämare att hålla sig en bra bit från kusten. Händer nåt så har man god tid på sig om vinden ligger på mot land. Mindre kinkigt med navigationen. Speciellt om man har liten besättning eller seglar ensam får man tid till annat om man har gott sjörum.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...