netsplit 0 Postad 17 Februari , 2008 Hej, Har precis köpt min drömbåt, dock så har den en liten skada i skrovet. Skulle någon kunna hjälpa mig med några frågor kring detta. Först och främst undrar jag om det kan ha kommit in fukt innanför plasten? Förra ägaren sa att skadan skedde när den stod på vinterförvaring och det finns ingen anledning till att inte tro på honom. Jag tror inte båten är använd sedan skadan uppkom men kan inte vara helt säker. Kan man göra något om det har kommit in fukt? Sen undrar jag hur jag lagar själva skadan. Är det gelcoat som gäller? Sist men inte minst så undrar jag hur jag gör när jag ska bottenmåla (jag vet att det säkert finns massor med trådar om detta men ett snabbt svar vore jag tacksam för). Skrapar jag bort den gamla färgen, målar på grundfärg och sen bottenfärg? Senast ändrad av netsplit | 17 februari 2008 | 14:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 Tror knappast det kommit fukt in vid skadan om den är över vattenlinjen. Laga med gelcoatspackel, det finns speciell gelcoatspackel som har rätt konsistens att lägga på, även på vertikala ytor. Skrapa rent och gör rent med aceton. Lägg i gelcoatspackel, jämna till, sätt en genomskinlig tejpbit över så det jämnas till, låt härda nån dag, dra av tejpen. Nästan osynlig lagning. Har använt den metoden på min båt med bra resultat. Den tejp jag använt är sån där lite grövre genomskinlig tej som man kan laga kapellfönster mm med (tesa transparent tejp tror jag det heter). 10 meter rulle ca 5 cm bred tejp. För att få rätt nyans på den vita gelcoaten på din båt så försök ta reda på vilket Jotum nr (färkod) din vita gelcoat har. Kan stå i intruktionsboken till din båt. Annars finns det på www.watski.se lite olika vit gelcoatspackel för olika fabrikat (Uttern, Ryds, Yamarin, Flipper m fl). Bottenfärg: kolla på http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp Där finns mycket info om bottenmålning. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 februari 2008 | 20:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 17 Februari , 2008 Tack för svaret. Här är en bild på var skadan befinner sig. Tror du fortfarande inte det har kommit in någon fukt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 Inte mer fukt än att om du låter båten stå och torka i vår så kommer det vara tillräckligt torrt, och sen lägger du igen skadan med gelcoatspackel. Såna där småskavanker är inget ovanligt. Så länge det är över vattenlinjen brukar det sällan bli problem med fukt i skadan bara det får stå och torka över vintern/våren. Går att mäta med fuktmätare om man vill veta om ett område är fuktigt eller ej. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 17 Februari , 2008 Okej, jag tror inte heller det är någon fukt. Ska se om jag kan få tag på en fuktmätare men tror inte det ska vara några problem. Hur varmt måste det vara ute i luften för att man ska kunna börja laga det där? Är så sugen på att börja använda båten redan nu.. Kan man kanske fuska lite med en varmluftspistol eller något sånt? Senast ändrad av netsplit | 17 februari 2008 | 16:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 Kan funka med värmefläkt som får stå och blåsa lite innan du lagar och efteråt så det härdar. Har för mig gelcoat vill ha ca 20 grader för att härda bra. Borde väl gå att få till med en värmefläkt. Kanske du kan ta in båten tillfälligt i ett varmgarage när du skall laga? /Bo Senast ändrad av bossee | 17 februari 2008 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 17 Februari , 2008 hmm nja har nog ingen möjlighet till värmegarage tyvärr.. man kanske kan dra en pressenning över och ställa in en värmefläkt och se om man får upp 20 grader där innanför.Har ingen större lust att vänta till Juli innan jag får använda båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Februari , 2008 Tror inte heller att det är nån problem med fukt. Gelcoatspackel bör ha runt en 18 -20 graders tempratur. Nu är ju detta en skada av i största grad uteendemässig art. Dvs har inget med konstruktionens styrka att göra. Det är troligtvs en luftblåsa som blivit vid byggandet. bossee´ s metod med tapen verkar intresant. Har lagat många sådana skador själv (på amatörnivå) men brukar vaxa runt skadan. Rensa ur, tvätta med aceto, fylla med gelcoatspackel och sedan vattenslipa ner med allt finare vattenslippapper. Det finaste jag har tror jag är 1400. Det viktigaste är att skadan blir ifylld och tätad. Det kommer med all sannolikhet uppstå liknande under åren framåt. När det gäller att kunna utföra arbetet så tidigt som möjligt. Jag skulle ställa in en värmefläkt på insidan nåt dygn och om möjligt stänga till så att jag värmer upp skrovet till ca 20 grader. Ev hänga nån form av isolering på utsidan skrovet för att underlätta uppvärmningen. När skadan är reparerad och du lagt på bossee`s tape kan du hänga för isoleringen igen och låta fläkten gå ytterligare ett dygn. Se bara till att fläkten har lämplig effekt och är placerad så att det inte uppstår nån brand. Du skrev om att skrapa ner bottenfärgen. Är botten slät och fin finns det ju ingen anledning att skrapa ner bottenfärgen till gelcoaten. Det är bara att måla på ett eller som färgfabrikanten rekomenderar två lager Är däremot bottenfärgen dålig och har släppt på vissa ställen och är tjocka lager på andra kan det ju va läge för det. Det är ett förfärligt jobb. Brukar ju ofta va så när man köper en begagnad båt. Om man skrapar ner färgen till gelcoaten oh slipar gelcoaten ren bör man lägga på en epoxigrundfärg före man bottenmålar igen. Sen behöver man inte göra en sån behandlig på många år. lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 17 Februari , 2008 Tack Tommy för ett utförligt svar Tydligen hade skadan uppstått av att någon drämt upp en lucka in i skrovet under vinterförvaringen. Jag ska nog köra på det där med värmefläkt - blir intressant o se hur det blir. Blir det helt tätt om man lagar med gelcoat-spackel? Har läst lite om att skrov suger åt sig vatten osv och är lite nervös - det här med båtägande är helt nytt för mig som ni kanske märker Angående bottenmålningen dock så är det faktiskt så att färgen släppt på vissta ställen och om jag drar mitt finger på den svarta färgen så blir mitt finger helt svart vilket inte kan vara bra(?). så det blir väl till att slipa ner färgen, verkar va ett väldigt tunt lager så för att spara på gelcoaten under så slipar jag försiktigt med ett fint sandpapper? Sen blir det väl grundfärg - bottenfärg enligt dina rekommendationer Du kan se hur färgen släppt på min bild ovan eller genom att här Senast ändrad av netsplit | 17 februari 2008 | 23:34 Senast ändrad av netsplit | 17 februari 2008 | 23:34 Senast ändrad av netsplit | 17 februari 2008 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 18 Februari , 2008 Låter som om du har en självpolerande bottenfärg idag. Inget konstigt alls. Egentligen bara måla på med mer sådan färg när lagret blir för tunnt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2008 Det hörs långsökt att skadan skulle ha uppstått av att någon har dämt upp en en lucka inombords, men dett finns ett talesätt att man kan bryta av tummen i ..... ja du vet var. Luftblåsor mellan gelcoaten och laminatet, speciellt i slaget, som på din båt och andra liknande ställen där formen är ganska vass. Man har vid tillverkningen inte rullat ur all luften, vilket inte är helt enkelt och fodrar stor noggranhet vid tillverkningen. Såna luftblåsor finns nog ett antal på de flesta båtar och är ju egentligen ingen katastrof utan mer estetiskt. Debatten om fukt iskroven och den skböldpesten är enligt mitt förmenande en hel del överdriven. Om man inte vet vad det handlar om och man lyssnar på debatten och har köpt en båt som kostar egentligen alldeles för mycket pengar kan man ju få skrämselhicka för mindre. Detta skriver jag, och upprepar med en dåres envishet, trots att jag själv nyss behandlat en mindre böldpestskada på min nuvarande båt. Problemet beror alltid på fusk vid tillverkningen. bifogar igen en bild på reparationen av skadan på min båt. Du skall inte va orolig för att du ev kan ha fukt i skrovet. Reparera enligt Boossee annvisningar efter att du värmt med en fläkt så blir det bra. Det enda svära är att få rätt färg, men det är bättre att täta skadan än att få exakt rätt färgkulör. Småskador kommer det alltid att uppstå, av olia slag om du använder båten. Att du blir svart på fingret när du drar det över bottenfärgen är kelt ok. det är troligtvis en självslipande fär vilket lossnar och försvinner efter hand. Det skall vara så. När jag köper en beganad båt brukar jag oftast skrapa /slipa ner bottenfärgen för att den har släppt på vissa ställen. Vattenslipa om det inte är för tjocka lager. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 Det känns som om jag vill ge min båt en Bra start på sitt nya liv i min ägo Skulle därför inte ha något emot att slipa bort all bottenfärg - grundmåla och bottenmåla på nytt. Funderar på att vaxa hela båten också (utom området som bottenmålas så klart) Kan man bottenmåla båten med bra resultat utan att vända på den? Den står på en trailer idag. Borde man inte kunna måla den på trailern och bara flytta lite på den för att komma ut under rullarna som båten vilar mot? Senast ändrad av netsplit | 18 februari 2008 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalle_65 0 Postad 18 Februari , 2008 Man kan få ett bra resultat med bottenfärg fast man inte vänder båten. Jag har aldrig vänt båtar jag har ägt, Har aldrig vartit något problem.Mitt tips är att inte vända, så spar man tid ocksåhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 18 Februari , 2008 låter bra.. känns som ett stort projekt att vända ett ekipage på 600kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser