Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Feskarn

Äntligen

Rekommendera Poster

 

Hej igen.

 

Kan bara konstatera att mitt förra inlägg skapade en ganska hetsig debatt om yrkesfiskets vara eller icke vara. Detta är otroligt bra! Men där vi står i dag har vi otroligt långt kvar till ett enande om vad som ska gälla i framtiden.

Fick ju en del påhopp om att jag inte vet ett skit om yrkesfisket...... tja det kan säkert vara så inget tvivel om det men efter att ha växt upp i yrkesfisket och efter många diskussioner med gamla fiskare som lagt av tycker jag ändå att jag är ganska gott rustad för att föra en debatt i ämnet.

Läste i dag glädjande nog att man äntligen fattat på fiskeriverket vad saker och ting handlar om. Härligt Axel Wenblad & CO ni börjar likna de idoler jag saknat. ( Se länk )

 

 http://www.fiskeriverket.se/arkiv/nyhetsarkivpressrum/debattartiklar/5.323810fc116f29ea95a80001147.html

 

Återstår bara att se vad av detta som genomförs. Men det är otroligt bra att man tar egna initiativ då högre instanser ( utan att nämna eller glömma ) inte verkar ha en aning om vad som är resultatet av EU:s beslut utan slår sig för bröstet och tycker man är jätteduktiga och förklarar att man som första regering lyckats få till en så stor kvotnerskärning.

Anser att det är mer en produkt av situationen än färg på regeringen.

 

Är en hängiven fritids/sportfiskare och förstår att man från yrkesfiskarkåren ser oss som ett hot mot deras livsstil och inkomstkälla. Förstår också att man tycker vi pratar med kluven tunga då vi först talar om att rädda torsken och sedan under diverse festivaler fiskar upp mängder med lektorsk. Detta kan jag säga stöds inte av mig och förmodligen många med mig. Detta kan inte på nåt sätt ursäktas! Så tro för allt i världen inte att jag rättfärdigar allt sportfiske.

 

Men glädjande nog kan jag konstatera att man nu med Isabella Lövins hjäp har vaknat och fått fart på debatten, hoppas nu bara att vi kan få till något bra av det.

 

Hoppas Axel Wenblad kan övertyga Eskil Erlandsson att agera bara!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett mycket bra inlägg tycker jag..här har det inte funnits torsk på ca.25-30år!!orsaken till det var väl att dom fiskades bort och att det inte var det rätta vattnet för torsk här (bräktvatten)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta uppmuntrande att skriva mer inlägg.

Bräckvatten har väl kanske aldrig varit torskens favoritvatten kanske ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag sade att det var orsaken till att dom inte trivdest här!!
 
har sett på flera fiskeprogram att torsken som dom tar upp idagensläge inte är direkt stor,hur stor ska torsken vara egentligen för att få säljas??kan förstå väl att torsken inte återhämtar sej om dom tar upp dom som är lika stora som abborrar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...