Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
Malmo_Yamaha

Extramotor\Hjälpmotor

Rekommendera Poster

Hej alla

Undrar om man kan ha en Yamaha 25 hk som extra utombordare på min Nordkapp17, kommer den att väga för mycket i aktern??? Vad tycker ni??? MVH Allan

post-26455-1394235323,1375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Oavsett om det är Yamaha 25 hk 2-takt eller 4-takt du tänker dig så blir det för tungt. Yamaha 25 hk 2-takt väger ca 48 kg, Yamaha F25 4-takt väger ca 64 kg.

På en 17 ft (5,2 m) lång båt blir det så att den kommer att få mycket snedbelsatning även om du har batteriet (batterierna) på motsatt sida i aktern.

Jag skulle nöja mig med en 4-5 hk utombordare, ju lättare desto bättre.

T ex Mercury 5 hk 2-takt (senare årsmodeller) väger 20 hk, men även det kan bli lite tungt för din båt kanske. En Mercury 3,5 hk 2-takt (senare årsmodell) kan räcka, den väger 13 kg.

Jag antar du bara skall ha den som nödmotor?

Om du skall ha den för att köra mycket på tomgång för trolling osv skulle jag satsa på en 4-tak som t ex Yamaha F4 (22 kg), Suzuki DF4-6 (25 kg ) eller Mercury 4-6 hk 4-takt (25 kg) alternativt Mercury 3,5 hk 4-takt (17 kg). Tohatsu 3,5 hk 4-takt väger ca 18 kg.

Fäste för den lilla utomboardaren finns det fina uppfällbara, kolla t ex i Båtägarnas Katlog på internet så hittar du några att välja på t ex artnr 7252.

http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=7252

Klarar upp till 35 kg.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 januari 2008 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska du använda motorn till? Som ren nödmotor låter 25hp aningen mycket, skulle nog räcka med en ca 10hp, hurvida det är för tungt eller inte har jag 0 koll på.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nödmotor räcker den minsta motor du hittar. Råkar huvudmotorn krångla är det inte sannolikt  hård vind just då. Du råkar troligen aldrig ut för att huvudmotorn lägger av. Ha minsta möjliga motor t.ex 2 hk 2-takt liggande i stuvutrymme eller uppsatt på akterspegeln.

En 2-taktsmotor som aldrig används ger heller inga skadliga kolväteutsläpp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde lägga till att min båt har en B20, vet inte om det betyder ngt, det var tänkt att använda min gammla yamaha 25hk som en extra motor ifall.......

post-26455-1394235323,1961_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt det blir väldigt tungt på ena sidan av akterspegeln om du hänger på 25 hk nödmotor.

Vet inte om det ev kan bli problem med att fälla ner en nödmotor när du har trimplan. Kanske går utan att de är ivägen.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 4-5hk med fäste från Biltema... som nödmotor. Är vad jag har tänkt på min 510 som ju är ungefär i samma storlek. Sälj 25:an eller byt in den mot en mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, då ger jag upp med det:) ska skaffa en 2-5 hk 2 taktare för detta syfte... Tusen tack till alla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...