Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lamon

Kopparfärg...

Rekommendera Poster


Vad är det för fel på kppparfärg ? Den är ju kanon... Miljövänlig. Nää eller ja, men bra..

När fiskare satte kopparplåtar under sina båtar var det ingen som skrek, men när fritisbåtar målar med lite koppar i färgen blir det ett jävla liv... Undra hur mijlövänligt det är att INTE ha den färgen, då ska det tvättas med all möjlig skit. Hur miljövänligt är det då ?

Hur miljövänligt är det att framställa miljövänlig bottenfärg ?? Undra om miljöknuttarna har tänkt på det ? Eller hur bra är det att ha en massa påväxt under båten som gör att man måste gasa ännu mer ?? Har knuttarna tänkt på det ?

Nä, måla båten med når som fungerar så blir det bra...

 

//Lamon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du startar om Lamon, Ge inte upp!!

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rexco..

Man ska inte ge upp för lätt...

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, vad ska man säga...

Det är ju faktiskt så att koppar är giftig i annat än små mängder. En plåt läcker mindre koppar än en färg och är därför ett bättre alternativ, för vi kan väl enas om att det är kopparn som läcker från bottenfärgen som är problemet? Inte den kopparn som sitter fast som t ex den i bronspropellern eller på fiskarens kopparförhydrade botten. Och visst är det så att det är dåligt med en massa påväxning, men det är inte nödvändigt med kopparfärger i Östersjön (där du ligger, du har angivit Jönköpngs län såg jag...) för att hålla botten ren, det finns färger utan koppar som är tillåtna OCH fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att du skulle använda giftig färg om du skulle använda båten som jag gör. Den ligger 80% av tiden vid sandstranden vid min sommarstuga. Mina barn, kompisars barn, min hund och andra hundar badar nära båten. Barnen får sig en och annan kallsup, hundarna dricker av det nästan söta vattnet vid älvmynningen. Jag tar det säkra före det osäkra. Nu är det lyckligtvis så att beväxningen under en sommar här uppe är bara lite grönt slem som jag spolar av med högtryckarn när jag tar upp båten på hösten. Om du hade båten liggandes i en lite pöl hela året, skulle du våga dricka av vattnet den låg i? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja, det är inte så stora mängder att det påverkar oss människor. Det är inte det som är problemet, det är små djur såm inte mår så bra.

 

Skulle vi bli dåliga av de små mängderna koppar som läcker ut från båtarna skulle vi dö av att dricka vatten som går i kopparledningar.

 

Det är di små sakerna som det handlar om.

 

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du ! Jag håller med dig, faktiskt. Och det är inte nödvändigt att ha den färgen heller. Det är inte nödvändigt att någon färg. Men det är praktiskt. Visst ligger jag i Jönköpings län, men jag rör mig på sommaren. En sommar var jag utan bra färg, vilket gjorde att det växte som attan under båten, det kommer inte hända igen. Jag vet faktiskt ingen som använder miljövänlig färg som fungerar, men man kan ju hoppas att det finns för dom som vill ha..

Sen sa jag bara att kopparfärg är bra, inte att jag använder det. Det finns fler bra färger.

 

//Lamon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag skulle använda båten som du gör skulle jag haft giftig färg.

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom flesta rör på sig i sina båtar på sommaren Lamon...oftast framåt...\Cool\ men du...det är samma vatten om du åker från bryggan till ön....\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha  Är det ??? \Surprised\

 

Fast jag menade kanske att jag inte ligger kvar i denna pölen utan flyttar mig till någon av kusterna eller bägge...

Och då kan jag ju sprida lite skit i vattnet även dit jag kommer. \Undecided\

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...vet inte vad du menar med miljövänlig färg, men den tillåtna färgen jag använder tycker jag funkar bra om man använder båten då och då. I somras blev det lite dåligt med den varan pga väder och annat och då hade det växt rätt ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag menar att miljövänlig färg är den som är tillåten.

 

Då skulle du haft en regält spetsad kopparfärg så hade det inte växt nåt under båten. \Laughing\

hehe !!!

 

//L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller använt båten. Färgn har funkat klockrent övriga fem säsonger jag använt den, så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...