Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Havsseglarnovisen

Fångad av en stormvind (natt och dag)

Rekommendera Poster

Hej,

Vad är det bästa att göra om man råkar ut för oväder med höga vågor och kraftiga vindar ute på havet? Dreja bi?

Tack på förhand.

Senast ändrad av Havsseglarnovisen | 28 december 2007 | 12:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva

Om man är för nära land och inte har sjörum försöka ta sig längre ut. Det farligaste på havet är nämligen - Land.

Det kan kanske va lämpligt att testa hur ens egen båt uppför sig  om man drejer bi nån gång när det blåser ordentligt. Har aldrig provat själv. Man är ju aldrig ute och seglar när det är dåligt väder. Har som mest varit ute i vindar mellan 20 och 25 m/sek och inte allt för mycket sjögång så reva har varit tillräckligt.

Det finns ju ett antal böcker i ämnet tex Hårt väder till havs http://www.panorstedt.se/templates/Nautiska/Book.aspx?id=43248

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lång ifrån alla av dagens båtar som klarar att dreja bi. Men kan man det och har sjörum i lä är det en rätt angemnäm metod om vädret inte är extremt hårt för då blir biliggning ofta svår och kanske farlig.

Vi brukar ligga bi ibland när det är gropigt och litet blåsigt bara för att kunna äta i lugn och ro och ta litet rast.

Annars är nog metoden att länsa undan med bromsande linor vettigast om vädret är så hårt att man inte kan sega meningsfyllt. Men länsar man behöver man massor med sjörum precis som Toaen säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det alltså säkrast att ha ovädret i aktern och driva med (förutsatt det finns gott om havsutrymme), istället för att styra fören upp mot ovädret?

Senast ändrad av Havsseglarnovisen | 28 december 2007 | 16:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo det blir onekligen en angenämare färd med

vinden in från aktern. Men håll noga koll på

sjö akterifrån, det kommer då och då rejäla

brottsjöar. Jag har varit med om detta en gång

i en Minette, vi skar ner fören på väg utför en

hög våg som vi inte hade koll på. Att göra ett

helt varv runt med hela mast och rigg full av

tång och annat bråte mär den väl rätar upp sig

är en upplevelse man inte glömmer. Jag lovar

också att synen som möter en när man kommer

ner under däck får en att allvarligt överväga en

sänkning av båten och simma iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där lät verkligen inte trevligt. En Minette är dessutom väldigt liten om jag förstått rätt. Knappast något man ger sig ut på öppna havet med.

Bromsande linor med bildäck i ändarna skall tydligen fungera väldigt bra. Märkligt att ett par bildäck kan klara av att hålla nere aktern på en båt som väger flera ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade i Hårt Väder till Havs, och den verkar väldigt bra. Där stod bland mycket annat t.ex. om en bromsande fallskärmsanordning för att hålla nere aktern. Det verkar effektivt. Och smartare än att bära med sig bildäck på båten. (Såvida inte fallskärmen trasslar ihop sig under vattnet!)

En annan trevlig bok heter Segling i Hårt Väder. Tydliga bilder!

Jag tittade även i Havssegling Manual, som rekommenderades i en annan tråd. Den verkar dock vara mer specialanpassad till stora sällskap i kappseglingsbåtar.

Senast ändrad av Havsseglarnovisen | 02 januari 2008 | 10:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...