Gå till innehåll
lördag 25 juli 2026
Luffarn

Vattenburet krångel.

Rekommendera Poster

Värmesystemet funkar inte helt bra.

Var där och körde det idag, luftade och grejade. Jag bytte dieselpanna i våras från en Eber på 3,5 kw till en Webasto på 4,2. Värmen kommer fortare, jag har tre fläktpaket, ett lite större dit vattnet kommer direkt, (även detta fläktpaket monterades i våras) och två mindre sen. Grejen är att när värmaren gått ca 15, 20 minuter så går den ner på halv effekt som den ska när vattnet uppnått en viss temperatur. (Det hörs tydligt iom att bränslepumpen tickar långsammare) Vattnet är ganska hett när det kommer till första paketet, men på slutet av slingan är kopparrören bara drygt ljumma. Systemet har även passiva radiatorer.

På dieselpannan sitter det en cirkpump som hör till, den pumpar enligt boken 450 l/h och på ett annat ställe står det att minimum cirkulation för den här panna är 250 l/h. Så pumpen har teoretiskt överkapacitet. Dessutom sitter den gamla cirkpumpen kvar, Eberspächern hade ingen inbyggd pump, så bägge dessa jobbar nu i serie.

Kan motståndet i tre fläktpaket ändå vara för stort? Jag misstänker lite grann att det sitter skräp i dem som hindrar vattenflödet, jag har återanvänt glykol från kölsvinet när jag kopplat om slangar och haft mig har det ju runnit ur, jag har visserligen silat det men ändå. Irriterande att inte pannan fortsätter att gå för fullt till även returen är ca 80 grader.

Vad tror ni?

Senast ändrad av Luffarn | 05 december 2007 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

utan att vara hemma på vattenvärme i båtar så var det ungefär så jag hade det hemma i huset innan jag luftade radiatorerna.
Jag gissar på att du har luft i systemet, Det göra stoppar upp så att vattnet och värmen stannar i första elementet och inte kommer in i de andra. Försök hitta någon stans du kan lufta och fyll sedan på mer vatten i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fasta luftnipplar på de högsta punkterna plus att jag luftat på andra ställen genom att smyga isär slangarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Som rörmokare så är man ju lite intresserad av icke fungerande värmesystem..

Om jag fattat systemlösningen rätt så har du 3 fläktar kopplade i serie med några konvektorer emellan...

Några frågor då...

-Första fläkten ger alltså bra med värme??

-Hur stor är temperatur skillnaden mellan in och ut på det paketet??

-Om du inte kör första fläkten utan låter vattnet bara smita igenom,vad händer då??

-hur stor är det paketet,hur mycke effetkt kan det avge i watt??

Om det första paketet klarar av att avge tex 4200 watt typ Hjertmans art.nr 4946-4

så fläktar du bort det mesta av värmen redan i första paketet...

Detta kan ju också tyda på taskig cirkulation som du nämner, dock behöver det inte vara pump eller luftproblem utan tryckfallet över första paketet kan ju var högt,dvs att det är högt motstånd i det..

Du kanske ska prova att koppla förbi det första med en gummislang och se vad som händer??

Att värmaren går ner i effekt tyder också på att vattnet går igenom den för långsamt...Den får helt enkelt inte iväg värmen tillräkligt fort... 

Lycka till!!

Senast ändrad av guzzlon | 05 december 2007 | 22:41

Senast ändrad av guzzlon | 05 december 2007 | 22:44

Senast ändrad av guzzlon | 05 december 2007 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I morr sätts stortsöten, jag kör in mina  dyra spinkiga dyrdyrt försäkrasde gitarrfingrar rätt in i mumpsarnas vinge så jag sen ved att de ä umkopfhuden för att komytrolera flöded i de ssvarta dyra slanganrna  är de mig lojala???

Jag vill kunna ha bastu in ze das boot. ont zee humpa humpa muzik tyrolersprit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker rörmockar´ ns tänk verkar bra... testa! Det låter som om du tar ut för mycket värme någonstans eller fått en luftficka som gör att du inte får bra cirkulation? Om inget annat hjälper så kan ett litet expansionskärl möjligen vara grejen att testa? Då är du säker på att ha mer glykol än du har i systemet idag och förhoppningsvis kan du då slippa luftfickor? på den här siten http://www.flamco.se/ finns ett dimensioneringsprogram för expansionskärl - vet inte om det funkar för så små system som vi har i båtar... men testa! Och... ta det lugnt med zpriten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Pannan kan inte bli av med sina 4.2 kw alltså går den ner på halv effekt.

2. Men det den blir av med (2.1 kw) förbukas helt av första konvekorn. Alttså borde alla konvetkorer tillsammans klara av att göra av med full effekt.

-> Eftersom de inte gör det måste flödet vara för lågt. 

Men det kan finnas något annat som drar ner pannan, tex en rumstermostat.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var där och höll på en kortare stund. Kopplade isär på ett ställe först och drog ner förlängninsslangar i en hink. Bägge pumparna var för sig jobbar åt samma/rätt håll. Men det var en fruktansvärt ynklig stril. Hann ta i sär på ett annat ställe med, vid ett av värmepaketen, där gick det att blåsa för lungkraft igenom paketet.

Försökte sen blåsa åt andra hållet, förbi ett till likadant litet paket, omöjligt. Det enda motståndet där borde vara ett paket och plus 22 mm slang/rör, sen borde det bubbla upp i expansionskärlet och/eller gå runt hela vägen. Men det var absolut stopp. Så jag misstänker det lömska förpikspaketet paketet lite. Att det skulle bli stopp ini släta slangen verkar otroligt. Konvektorerna är ju bara släta rör invändigt de med.

Skit att det inte finns vattenslang utdragen nu på vintern, det går ju tyvärr inte. Ska prova om jag kan få cirkulation om jag kopplar förbi paketen. Jag kan ju i värsta fall skruva bort dem och spola hetvatten i dem hemma. Eller hälla i nåt kylarrens.
Förslag på bra kylarrens?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu funkar det!

Tog mig en heldag med felsökning och viss ombyggnad av vattenburna värmen.

Tog isär lagom långa bitar runt varje fläktpaket och tömde och blåste, nu var det inget stopp alls, antagligen för att jag tog så korta bitar. Inget bös i glykolen som jag miljövänligt lyckades ta rätt på i en stor hink. Sen gjorde jag en mindre ombyggnad och flyttade den ena cirkulationsspumpen, den satt först ganska nära dieselvärmaren (med inbyggd pump) och satte den längre bort, vid fläkt nr 2. Den satt halvägs under motorn så det var lagom kul att bygga om. Till slut började jag fylla på. Jag har ett stort expansionskärl som även släpper upp luft den vägen. Sen har jag flera finurliga avluftningar som jag väl raljerat om förut.

Hur som helst gick alltihop igång utan krångel fast jag inte hade nån vattenslang att trycka ur luften med, jag luftade i omgångar, värmde fruktansvärt äcklig Billys pizza i ugnen och läste Albert Engström. Nu blev hela systemet hett och alla fläktarna blåste varmt.

Vad var felet? Ingen aning, totalhöjden blev lite lägre och cirkpumparna jobbar väl bättre när de sitter en bit ifrån varann. En stor lättnad att jag fick till det hela innan det blir svinkallt, nu kan jag sticka till mitt spa närsomhelst i vinter.

Tusen tack för alla synpunkter och hjälp! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet var nog tryckfallen i dom olika värmepaketen.hade du ettrörsystem så var flödet för lågt.hade ej ettrörsystem och fläktpaketen parallellt så var det minde tryckfall genom det första värmepaketet,normalt sätter man strypventiler för att kunna injustera flöden.

Men kul att du fick till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS 
PS. Systemet är sen i höstas ett ettrörs system, jag hade tvårörs förut, med en monoretur. Då hade jag bara två värmepaket, ett i salongen på bb slang, och ett i förpiken på sb slang, motståndet blev lika så det fungerade bra. Men sen satte jag dit ett till större paket på babordsmatningen för att värma även akterkojen. Då blev det omöjligt att få cirkulation på bägge sidorna trots att jag satte en kran så jag kunde strypa på enpaketssidan där vattnet helst rann pga det lägre motståndet. Och det nya paketet blåste bara halvljummet. Jag ville ha all effekt direkt till det nya paketet som kan avge 3500 watt, det värmer upp störst luftvolym också, både akterkojen och golvet vid pentryt/nergången. Det är viktigast att få varmt fort i salongen, att det tar lite längre tid i förpiken gör inget. Sover vi bara i förpiken kan jag snåla ner tempen i salongen och låta krutet gå mest fram till förpiken. Det verkar som att det blir bättre fart på vattnet med en slinga, allt är gjort i 22 mm invändigt längden är kanske 20 meter. Sen det en gång blivit varmt i hela båten behöver inte fläktarna gå mycket, de passiva radiatorerna räcker ganska bra. Så nu känns det bra. Fast man kan nog fila ett helt liv på såna här grejer. DS.

Bilden visar handukstork av egen konstruktion med luftnippel högst upp. Jag har en liknande kråka på styrbordssidan. 

post-6890-1394235284,1599_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...