Gå till innehåll
onsdag 11 mars 2026
mlowgren

Klurigt problem med en AQ145b

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Flipper 640 HT från 1985 med en VP AQ145B och ett 290SP drev som jag nu haft i 3 säsonger. Trots att jag är en nybörjare har jag servat den själv. 1a säsongen gick den riktigt bra och toppade lite över 30 knop och gick bekvämt som en klocka runt 25. Säsongen efter tyckte jag däremot att det blev lite lite segare och allting gick ett par knop saktare, topfart och en bra machfart. Det som hände mellan 1a och 2a säsongen var att tog av och servade drevet hos en verkstad och gjorde vanlig service själv (bytte olja, oljefilter, bensinfilter). Mellan 2a och 3e säsongen gjorde jag detsamma. Om jag skulle nämna något så är det att jag hade problem att få ut all olja ur systemet (trots att jag varmkört innan). Jag tror inte jag fick ut mer än 2 liter mellan 2 och 3e säsongen.

Den 3e säsongen fick jag ett problem då en packning läckte i det inre kylsystemet. Detta gjorde att jag på 1a turen fick problem med trycket i kylsystemet och att motorn blev för varm. Problemet blev värre och värre tills jag på 3e turen upptäckte läckaget (1a gången fyllde jag bara på mer kylvätska), motorn hade då precis hackat till 2 ggr ganska kraftigt precis efter varandra varefter ett rökmoln kommit ut så jag åkte hem på 3-4 knop. EFter detta fick jag båten servad och en mekaniker bytte packningen och fixade lite annat (enligt räkning: tändrör, tändspole, tändkabelset, kondensator, platinset?) vilket tog 11 timmar. När mekanikern tittade på båten innan han satte igång så startade vi motorn och han lyssnade på den och tyckte den lät bra och utan problem i sig.

Nu var tyvärr tvungen att ta upp båten men när jag skulle köra en sista tur så startade den fint men när jag körde ut så stannade den plötsligt men jag fick igang den direkt. Sedan gick den bra men gick inte över 3500 varv, det var bara stop. 

Jag ska prata med mekanikern förstås eftersom han levererat en båt tillbaka som inte fungerar bra så kanske har han gjort något fel. Men jag undrar samtidigt och något annat fel kan ha uppstått när jag överhettade motorn tidigare som inte fixats. En annan idé är att det finns något grundläggande fel som funnits längre tid som gjort att den bötjat gå segare och segare.

All input välkomnas! Kanske finns den någon av er experter på det här som kan ana vad som hänt, jag hoppas på att mekanikern har gjort något litet fel som enkelt kan fixas.

Med vänliga hälsningar,

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkning du fått undrar jag om  Tändrör vad är det? det finns inget.

Han har bytt delar i fördelaren samt bytt stift,11 timmar? max 2 timmar med inköps tid.

Har du fått komptest papper?utan det kan han ej avgöra vad du fått för problem.förmodligen har du dåligt komp efter värmegången.

jag jobbar med marinservice och renovering.

Jag undrar är det en bilmekaniker?

Hur har han avgjort vad som skulle gjorts?

Vilken färg var det på röken blå/grå eller vit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med föregående talare, man kanske skulle börja med service på båtmotorer, finns tydligen pengar att tjäna \Laughing\

Men för att vara allvarliga, det är nog dags för ett kompprov hos någon som är lite seriösare.

Visst kan man lyssna på en motor men, men, men..................................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...