Gå till innehåll
torsdag 08 januari 2026
Barrano

Måla plastbåten

Rekommendera Poster

Hej, Jag har köpt mig en gammal sportbåt 4,40 x 1,65, det är årsmodell -74 så jag tänkte måla om rubbet. Vad behöver göras ? och vad behöver jag för grejer ? Båten är hel och behöver inte lagas förutom en del djupa revor igenom något eller några lager lack eller vad det nu är för lager. Hur ser ordningen ut med gelcoat, spackel, grundfärg, primer m.m. Jag vill alltså ha reda på vilken ordning man lägger dom olika färgerna och materialen Vore tacksam för svar eller tips m.v.h Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till den nya båten! Köpte för 14 år sedan en äldre motorbåt som jag bara mattade ner (slipad matt )och målade om med tvåkomponentfärg. Använde en strykare i tre lager ..blev kanon båten är lika fin och blank nu efter 14 års flitigt användande!!! Tvättar den bara varje vår som en bil mycket lätt fixad. Detta var det billiga alt. annars kan man sprutmåla men räkna med många tusenlappar. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det lät ju smidigt, kan man spackla bort eventuella håligheter ?? eller täcker lacken revor m.m ?? Ursäkta min okunnighet, men vad innebär en strykare i tre lager, vad är en strykare ?? :oops: Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ursäkta att jag inte svarat Spacklade med ett båtspackel finns flera med glasfiber och utan.. fråga i en båtaffär finns även gelcoat på tub. Det viktigaste är att underlaget är rent och att du slipar noga innan du lägger grunden! Slipa mellan varje färglaget så ojämnheter försvinner! En strykare är en sammetsplatta finns i alla färgaffärer denna körde jag på sidorna men en korthårig rulle tror jag får samma resultat. mvh håkan :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst T

Ett bra resultat får du om du målar med en tät rulle (eller pensel) och efterslätar med en planstrykare/målardyna. Det finns massor av information på Internationals hemsida (http://www.yachtpaint.com/sweden). Välj Metodboken i menyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du spackla under vattenlinjen är det epoxyspackel som gäller. Tvåkomplacken sitter inte heller kvar där, utan blåsar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är också sugen på att måla om båten. Men om inte 2-komp. håller under vattenlinjen... vad håller då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan lacka hela båten men ma ska ha botten färg om man inte tar upp båten effter turan på sjön. Hör med färg handlaren om spackel det finns bra spackel som är lättare än epoxy spakel. Epoxyspackel är skitjobbigt. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gör det själv skepparn

Epoxispackel är INTE jobbigt att slipa eller att jobba med om man väljer rätt grejer, pröva Internationals interfill 833 för finjobb, och interfill 830 för de grövre spacklingarna. De är lättslipade och kan läggas under vattenlinjen. Jag köpte mitt 833 spackel av en firma i Huddinge Sthlm Yacht någonting, 2000kr för 5 kg. 08-7110150 har dom. lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...