Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
perlez

försäkring till Nidelv 24 - Alandia

Rekommendera Poster

Hej på er!

Är nybliven ägare till en Nidelv 24 - 79 och har via försäkringsmäklare insplanet blivit erbjuden en försäkring på Alandia för 1225 kr för ett år. Självrisk är 2000:- och lösöre (inkl elektronik dvs ekolod etc) ingår upp till 35 000:-

Är det någon som haft med Alandia att göra, är de bra? De är billiga men samtidigt så kan jag betala 500kr extra för en försäkring om man vet att det är bra om en olycka skulle vara framme.

Någon som har några åsikter?

hälsn

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en Monark 670 som med nuvarande motor,gammal o trött b 20 bara gör ca 12 knop.Har försäkring i Svenska Sjö och betalar ca 450:- / år. Har förarbevis och båten ligger i bevakad hamn. Mitt råd,kolla vidare,din båt går väl inte speciellt fort om jag förstår rätt.

Det är båtar som går fort som är dyra i försäkring. Villkoren är oftast likvärdiga.Jag har anlitat Insplanet när det gällt hem eller bilförsäkring och fått bra alternativ men båtenförsäkringen fixade jag själv. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Min förra båt var en 23fots snipa, en Sea-Max 2...

Den hade jag försäkrad i Atlantica det kostade runt 700 kr/år kommer dock inte ihåg detaljer om självrisk och elektronik mm. på rak arm...

Hade inga skadeärenden, så jag kan inte säga hur bolaget är på att hantera sådant.

Alandia har jag aldrig hört talas om, får ta å googla det jag...

Ring runt till alla är mitt tips..Prova även hur lätt det är att komma fram för att anmäla en skada,det kan ju vara lite längre telefonkö där än på säljavdelningen kanske...

Lycka till

Obs! Inte min båt på bilden,men tydligen kan saker hända!! 

Senast ändrad av guzzlon | 17 oktober 2007 | 18:23

Senast ändrad av guzzlon | 17 oktober 2007 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå Alandia är ursprungligen ett Åländsk fartygsförsäkringsbolag som även försäkrar fritidsbåtar och flygplan, se www.Alandia.se

om det är bra eller dågligt vet jag inte, men det verkar inte så billigt om jag ska vara ärlig.

Jag säger som de andra kolla runt, sänd ett mail och be om offert.

Försäkringsmäklare skulle jag undvika, tänk på att du kanske kan få rabatt om du  tar i samma bolag som du har hem eller bilförsäkring i. Kolla också om du kan få billigt genom facket

slutligen är det ju så med (äldre) 

båtar, att du bestämmer själv vilket värde du vill försäkra 

så det handlar alltså inte om att 
värdera båten vid skada eller stöld, 

därmed är man mindre beroende av bolagets goda vilja. 

Senast ändrad av Marrexxx | 17 oktober 2007 | 19:59

Senast ändrad av Marrexxx | 17 oktober 2007 | 20:00

Senast ändrad av Marrexxx | 17 oktober 2007 | 20:01

Senast ändrad av Marrexxx | 17 oktober 2007 | 20:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...