degistive 0 Postad 23 September , 2007 hej är lite osäker på vad som är skvallerstråle på min crescent 45 hk båtmotor. Det går en bit slang från motorns undersida som det kommer ut vatten ifrån, kan det vara skvallerstrålen? om man gasar upp den iaf på tomgång så har jag sett att det sprutar ut lite vatten med avgaserna också. Var ute idag och den gick bra men på väg hem så körde jag full gas och helt plötsligt så stannar den och sen under ca 1 tim så kunde man inte dra runt motorn. Det är elstart på den. Precis som den varmt nypit??? hoppas någon vet mvh/Degistive Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 September , 2007 Skvallerstrålen är en vattenstråle som ska ståla ut från den bakre delen av motors rigg ganska högt upp. Det är ett lite hål (några mm. plaströr) som oftast är placerat väldigt högt upp på riggens baksida (lite snett mot ena sidan till) och ganska nära motorkåpans nedre del. Kylvattnet som ska rinna ut genom detta skvallerhål ska alltså rinna och inte bara droppa. Styrkan på själva rinningen ska vara ungefär som när du slår en drill! Motorn kyls av vattnet. och den har någonting som heter impeller. Impellern ska man byta minst vart annat år...helst varje år, för om den är skadad eller trasig så får inte motorn den kylning den behöver och då kan motorn skära om det vill sig illa. Hur det är i ditt fall har ingen som helst aning om. Men vad du än gör så ska du inte starta motorn ens för några sekunder om den inte får kylning! Om vattenstrålen är svag eller obefintlig så kan du stoppa in en tunn ståltråd för att rensa ut eventuell smuts som kanske har täpt till röret. Kommer det inget vatten ur kvallerröret efter att du har rensat röret så srekommenderar jag dig till att lämna in motorn för översyn. Motorn KAN ha nypt, men det är inte säkert. Det kan ju vara andra fel också. Kanske batteriet. Du får kolla upp den också eller testa med ett nytt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
degistive 0 Postad 23 September , 2007 hej och tack för svaret! Det kommer en jämn och stark vatten spole från motorn (det lilla röret på sidan av motorns nedre del) så den verkar kyla bra då. Batteriet är nytt fritidsbatteri på 72 Amp som inköpts för ca 1 månad sedan men jag märkte att den behöver laddas för efter ett par försök att starta motorn så blev det ganska så trött. Ska forsätta kolla vad som kan göra att den ibland går väldigt dåligt speciellt efter att jag har kört snabbt med den och släpper gasen och båten bromsar ner. Ska jag då gasa upp den igen så händer det med säkert 70% säkerhet att den då inte svarar på gasen och brukar dö och har märkt att det bästa man kan göra är att ha den på tomgång en stund och efter ett tag så går den rent igen.... har en misstanke att det kanske forsar in vatten på den nedre tändstiftet när svallvågen slår mot akterspegeln men har inte hittat speciellt mycket vatten där. ok ska åka till båten imorgon och forsätta felsöka den, men nu vet jag iaf att skvallerstrålen är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 September , 2007 Här är en (mycket dålig) bild på var skvallerstrålen kan vara placerad någonstans. Den kan vara placerad på lite olika ställen beroende på motor, men den brukar sitta på ungefär samma plats, dvs. ganska högt upp. Det är alltså den tunna vattenstrålen (mot kameran till i bild) som är skvallerstrålen. Skvallerstrålen verkar på din beskrivning vara okay, men se till att ha en regelbunden (och ofta) koll på att den alltid fungerar i båtens hela fartregister. Det är ytterst viktig att skvallerstrålen fungerar som den ska! Se också till att för säkerhets skull byta impellern varje år eller senast vartannat år. En sådan kostar inte många kronor. En del klarar av själva bytet själv och andra lämnar in den. Första gången kan man ju lämna in den om man vill se hur det går till att byta den. När du slår av på gasen så ska du först slå av den varav du sedan ger lite gas igen innan akterbogen (svallet) hinner i kapp för att slå mot båtens akter. På så sätt undviker du att vattnet sköljer över aktern och motorn så mycket. Tycker att det är lite märkligt att ditt helt nya batteri inte pallar med några startförsök! Här har du någonting som inte stämmer. Motorn verkar inte ladda som den ska. Samma sak att ditt tändstift blir blött för den ska ju vara torr. Vill inte spekulera i vad du har för slags fel på din motor men någonting är det ju. Ibland (inte alls ovanligt) så kan det dock bli de symptomen som du beskriver att du helt enkelt har skit i bränsletillförseln eller att bränsleanslutningarna inte sluter helt tätt. Det kan vara dags för rengöring och/eller att se över att det är tätt i bensintankens lock, luftskruv, och slanganslutningarna. Även om du skulle ha något annat fel än detta så är denna kontroll alltid bra att göra ändå, så det är lika bra att gå igenom dessa på en gång som ett led i uteslutningsmetoden. Men detta förklarar nog knappast att ditt tändstift blir blött eller att ditt batteri snabbt tar slut, men det kan vara enförklaring till hur motorn uppför sig för övrigt. Eller kanske bara en delförklaring. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
degistive 0 Postad 23 September , 2007 Håller på och ska koppla in en plast tank istället för metall så då ska jag samtidigt gå over alla slangar. Misstänker att tändspolen inte fungerar 100% på cylindern längst ner för tändstiftet är blött och inte bränt och tycker inte det är stor skillnad om jag kopplar ur den tändkabeln. Motorn är 3 cyl så ibland tror jag att den bara går på 2 cyl, det kan ju vara att den 3:e tändspolen fungerar med inte till 100%? Batteriet har inte varit laddat sedan jag köpter den för ca 1mån sedan och har använt batteriet varje dag så tror inte det är något fel på den. Har inte ännu kollat om det finns ström från motorn så man kan koppla så motorn laddar batteriet under tiden man åker. Är inte så duktig på om det är lik eller växel ström har inte heller något att mäta med men är det så farligt att koppla kablar till batteriet även om det är likström? Eller är det växelström som man ska ha för att kunna ladda batteriet? Har läst lite att det finns nått att köpa på clasolson som gör om strömen till växel eller om det va lik ström.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser