Gå till innehåll
torsdag 12 februari 2026
Mr_Cool

Erfarenhet av \"dörren\" till pulpeten på en Yamarin BR

Rekommendera Poster

Hej, jag har varit och tittat på en Yamarin 53BR och en Bella 530 Excel, och en sak jag tyckte var lite synd med Bellan var att den saknar dörren som finns mellan pulpeterna som Yamarinen har, handlaren hävdade dock att detta var en fördel då det gärna blir vibrationer i en båt och att den dörren endast för oväsen. Stämmer det med era erfarenheter ni som har Yamarin BR?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har sedan 3 säsonger en  Yamarin 5820 br med dörr.

Det är rent nonsens av säljaren att påstå det han gör3.gif\, dörren låter inte ett skvatt,  den är mycket skön att ha, då det annars gärna blir lite av en vindtunnel mellan pulpeterna så det drar på dem som  åker, speciellt de som sitter på aktertoften. Skulle själv ej köpa en bowrider utan möjlighet att stänga mellan pulpeterna, vissa har ju kapell mellan, men det verkar lite krångligt tycker jag.

Lycka till med båtköpet21.gif\

Senast ändrad av bigl | 13 september 2007 | 19:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat in Finnmaster 5700 Open? Det är ett väldigt bra alternativ om du vill ha lite större utrymme både att vistas i och i förvaring. Den har dörr och ett mycket bra kapell med riktigt kapellgarage och aktersitsen är vansinnigt skön tycker jag. Jättestora förvaringsutrymmen och vindrutan är av riktigt glas (härdat glas) som tillåter vindrutetorkare om man vill montera det.

Om jag hade velat ha en BR i ungefär den storleksklassen så skulle den vara ett mycket hett alternativ tycker jag. Finnmaster har ju även en 5300Open och som verkar vara en kopia av 5700 Open fast bara lite mindre i storlek. Vet dock ingenting om just den annat än det lilla jag har sett på bild.

Att dörrar kan skramla är ju ingen nyhet, men det brukar nog inte vara så numera. Och skulle de ändå göra det så brukar det oftast vara löjligt enkla årgärder som krävs för att få bukt med det. Som kostar en tia eller så. På Finnmaster BR sitter det en list har jag för mig som tar upp vibrationerna och gör dörren tät, men jag är lite osäker på om det verkligen är så eller om jag bara minns fel. Men jag tror att det är så.

Att ha en dörr är nog en mycket stor fördel eftersom den förlänger säsongen ganska avsevärt med det vindskydd som den ger. Om den då mot förmodan skulle skramla lite så kan man nog ta det eftersom fördelarna med dörr är så mycket större än nackdelarna. Och som sagt...ett sketet litet skrammel finns det bot mot för en tia eller två.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Yamarin 53BR har dörr mellan pulpeterna i akryl/plexiglas.

Om det skulle uppstå lite gnissel el skrammel är det nog ganska lätt att åtgärda med lite uppginningsrikedom. Skramlande gångjärn går att nypa ihop så det blir mindre el inget glapp, låspinnar som går in i hål kan man göra hålet lite tightare.

På min Yamarin 5820 (har haft den i 5 säsonger) är dörren i glasfiber och den skramlar nästan aldrig, nån enstaka gång kan den dura lite men inget man märker under gång egentligen.

Det är stor skillnad att åka med dörren stängd, det blir då inget vinddrag in till aktre sittplatserna.

I de tester jag läst om Yamarin 53 BR har de inte nämt nåt om skrammel från dörren.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 september 2007 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...