Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
degistive

växelhus/växel problem blir galen snart

Rekommendera Poster

hej hoppas något kan hjälpa mig med min jävla båtmotor

har hållt på som en galning med att få den gå rent i motorn och när det äntligen är ordnat så börjar växlarna att strula :(

Det är en crescent utombordare 45hk årsmodell 73/74

det är lång rigg, 3cyl med 1st bing förgasare med Elstart med elchoke.

Bak & neutral fungerar men när man ska lägga i fram växeln så låter det som den slirar och ibland så kan det låta missljud. Har kollat fästet som

håller fast växelstaget inne i riggen och den sitter fast så staget rör sig upp/ner beroende vilken växel jag väljer har lossat på skruven till stagfästen och försökt att pressa växelpinnen som styr växlarna att ta längre ner så framväxeln måste ju kunna ta i det läget som den är i nu. 

Men utan resultat ibland när jag försökt att vrida proppelern så har det blivit motstång precis som att växeln ligger i och ibland så är det som att växeln åker ur sitt lägen och då hör man nästan att den kuggar över för att sedan igen få fäste. Men alla gånger jag provat med motorn igång så kommer den inte framåt alls.

Va fan kan det va för fel?

är jag tvungen att öppna växelhuset eller har jag jysterat växlarna på fel sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna växelhuset. Jag är helt säker på att felet sitter där. Troligtvis så är kopplingsclutchen sliten och/eller klackarna som clutchen skall ta tag i sliten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har öppnat växelhuset och konstaterar att kuggarna på drevet som gör att motorn driver framåt är helt slut :(

Så det är nu bara att försöka hitta någon som har ett kugghjul som fungerar till salu..... inte så lätt precis att hitta men om någon har ett liggandes så hör av er på [email protected]

Cresent 45hk långrigg årsmodell 73/74

vet någon om det är samma delar från Archimedes också?

och är det samma grejer i en 30/40hk? 

Mvh/Lasse

Senast ändrad av degistive | 12 september 2007 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med Lars Sandberg Nabbens marin utanför Borås.

Telnr. 033/277067.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley-laughing.gif\ nu fungerar den igen, har hittat ett kugghjul och med lite ,,, hmmm ganska mycket slit så har jag nu motorn ok igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...