Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
Hans1

Fråga till Uttern 510 ht-ägare

Rekommendera Poster

1: Båten har en plugg i golvet längst fram, vad gör man med den?

2: Kan man ta upp ett hål i framkant på ösbrunnen för att få ut och komma åt eventuellt vatten mellan skroven, eller är de det pluggen fram är till för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att veta vad du menar om man som jag inte kan detaljerna på just den båten. Fotografi hade undrlättat. Men spontant gissar jag att det är en tryckutjämnar-plugg. Om jag har rätt så ser det ut ungefär så att du har ytterligare minst en till plugg men placerad i aktern och som då kan vara dyvikan eller en annan plugg någonstans i eller mot aktern. När du då öppnar upp den främre pluggen (den du frågar om) så blir det en tryckutjämning i skrovet som då gör att vattnet rinner ut mycket lättare och snabbare. 

Denna typ av tryckutjämningsplugg är rätt vanlig på båtar. Eftersom du beskriver den som att den är placerad i framkant istället för i bakkant så är min teori inte alls långsökt men jag garanterar inte att jag har rätt. Ett bra foto eller två skulle troligen hjälpa till.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Stämmer som Roddarn skriver. Om du kollar på sidorna bak på ösbrunnen så har du likadana pluggar där, en på var sida. Lossa dessa den främre så rinner vattnet ut i ösbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja se på f*n, det sitter ju pluggar i ösbrunnen. Men att det ska vara så svårt att sätta dom så lågt som möjligt, det är ju 10cm ner till botten om inte mer5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jadu, varför det är så vet jag inte, jag har antagit att den dränerar ut allt vatten ändå. Att det är någon snillrik konstruktion under botten (?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...