Gå till innehåll
torsdag 23 maj 2024
flying

Eberspächer termostat

Rekommendera Poster

D2 från ca -05. Värmaren startar och går som den ska men vi börjar bli irriterade över att vakna i utkyld båt. Termostaten (Ebers sk minireglage, tempratt och tre knappar) reglerar allt eftersom båten blir varm ner så fint i de fyra effektstegen men stenvägrar att reglera upp igen. I stället stänger den i regel av helt efter någon/några timmar på lägsta effekt, trots att det då blivit märkbart kallare och värmaren alltså borde reglera upp igen.

 

Att starta om värmaren manuellt när man vaknar och hackar tänder fem på morgonen går alldeles utmärkt men det var väl inte riktigt så det var tänkt att fungera...

 

Har inte spec på tempgivaren men det är bara ett enkelt motstånd och resistansen varierar iaf med temperaturen. Ska mäta också vid anslutningen mot värmaren men kabelstammen verkar fräsch.

 

Jag vet att det går att läsa felkoder från de här värmarna men misstänker att närmaste kodläsare finns ungefär 90 mil bort så jag är i första hand ute efter andras erfarenheter. Vissa påstår att termostaterna verkligen ska ha så här stor hysteres men det verkar helt vansinnigt. Det har å andra sidan hänt, någon enstaka gång, att värmaren startat igen men då har båten verkligen varit helt utkyld och det hör dessutom till undantagsfallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sätt vanligt rumstermostat kopplat på  till och från kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det skulle kanske vara möjligt att låta en fristående termostat styra manöverströmmen till originaltermostaten men då får man en kallstart och maxeffekt varje gång termostaten slår till. Resultatet i buller och strömförbrukning är nog inte så kul.

 

Grejen med originaltermostaten är ju (väl..?) att den ska kunna hålla värmaren puttrande och balansera temperaturen i båten mha de låga effektstegen utan att för den skull släcka helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering om nu någon råkar ut för samma problem...

 

Efter kontroll att kabelstammen var ok stämde jag av installationen punkt för punkt mot Ebers anvisningar och det visade sig ha tagits ett par genvägar kring bränslesystemet.

 

Framför allt skulle det lilla slangfiltret som alltid innehållit mer luft än diesel inte alls sitta där eftersom pumpen i sig har ett eget filter vid ingången. Extrafiltret var helt enkelt omöjligt att lufta ur (i dess horisontella montering) och följden verkar ha blivit att pumpen inte kunde dosera soppan riktigt. Lite extra omtanke på fel plats, mao. Tog bort filtret och nu verkar värmaren efter ett par testsvängar kunna reglera riktigt också på de låga effektstegen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...