Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Jocke-SeaRay

BÅTBESIKTNINGSMÄN .. NÅGON SOM BLIVIT DRABBAD?

Rekommendera Poster

När jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du har läst på en massa i ämnet men tyvärr inte har full koll på det du säger/skriver  .... ( du kanske bara citerar rakt av från olika stycken och blandar in dina egna uppfattningar/tolkningar  !?!?!?!? )

 

Så din eftermonterade trafo 110/220 volt skall i så fall vara S_märkt av t.ex. SEMCO. Och den skall vara dokumenterad osv  ..  Du skriver  ''din eftermonterade trafo''  , syftar du till att JAG skulle ha en sådan i min gamla SeaRay , eller var det bara så att du tänkte ..'' när EN eftermonterad trafo'' .. ..iså fall förstår jag att det hör ihop med dina rader innan !?!?!

Ett svar i förhand i så fall .. Min båt som har diskuterats i tråden från inlägg 1  har , ( om man läser det jag skrivit   ) .. en komplett 220v anläggning monterats från SeaRayfabriken avsedd för svenska marknaden   ! -Det kan vi släppa nu hoppas jag !!!! 

Så lite själklarheter du försöker glänsa med .. -  Så din eftermonterade trafo 110/220 volt skall i så fall vara S_märkt av t.ex. SEMCO. Och den skall vara dokumenterad osv

På den tiden , som du vill uttrycka det, så släpptes inga produter ut på marknaden om dom inte var och/ eller ''S N F D märkta''  .. så per automatik kunde det inte hända, det du skriver !!!!! 

Och den skall vara dokumenterad osv   Semko/co certifiera en produkt så får man (per automatik)  dokumentationen,  för det ingår i dera uppdrag !!!!!  

Steg 2 .. OM??  .. du tänkte på att man för in den nya trafon i ritningen på elanläggningen på båten , så kan vi ta en diskussion om det också ! -Men jag hoppas att det inte var det du tänkte på!

* Efter fritidsbåtsdirektivet krävs att man följer motsvarande ISO-standards, och en kunnig elektriker skall göra installationen.    FEL .. just ordet ''elektiker'' behöver INTE förkomma som tittel på den person som utför el-jobb på fritidsbåt !!!!

Mao ..En elkunning  ''Svensson'' hade varit mer korrekt !  Kravet som finns är att man har kolla på vad man ska använda och hur det skall utföras , typ  fakmannamässigt  utfört !!!!

 

Att du skall dokumetera din ''förändring/tillägg '' på båten har med helhetsgodkännade inom Ce certifieringen och då skall  även båten certifieras om , i sin helhet  :-) .. och ska man va extra stygg  i frågan , så är det inte lagligt att förändra/avvika en produkts utförande !!!!  ( fast drar vi igång en CE diskussion så kommer vi att har å göra i dödagar :-)  ... så det släpper vi !!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

en komplett 220v anläggning monterats från SeaRayfabriken avsedd för svenska marknaden   ! -Det kan vi släppa nu hoppas jag !!!!

 

Inte förrän du skannar de dokument som visar att någon fått USA-fabriken att bygga en 230VAC-anläggning som uppfyller dåtida svenska bestämmelser, med SEMCO eller likande som S-märkt de ingående apparaterna smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Märker att jag inte kan komma längre , det känns rätt omöljigt för mig att bevisa via dokument att DU skulle ha rätt ...!?!?!  

Vi vänder på frågeställningen ,  kan DU bevisa via ett komplett dokument att det du påstrider verkligen har gällt .  = Att dom båtar som byggdes i utlandet för försäljning på den Svenska marknaden var deras elektiker/ ansvarig   tvungna att ha svenska behörighet , precis som våra behöriga elektriker hemma har .  För visst var det så du ville få fram det till !!!!

 

För om man tänker lite längre än vad näsan räcker , så har det i utlandet under många år tillverkats båtar till den Svenska marknaden och där båten har en 230 anläggning !  Semko/co och elsäk hade kunnat sätta tänderna  i detta och stoppat importen om det varit föremål för undermåliga och ej tillförlitliga produkter i 230v anläggningen .  Vi snackar förr i tiden !!!!!!

 

Min erfarenhet i det hela är att på jobbet mitt har vi importerat eletriska produkter sen tidigt -80tal avsedda för det svenska elnätet .. Allt ifrån strömbrytare / uttag / byggcentraler/ arbetsbelysningar / kabelvindor / skarvsladdar/motorkablar /grenuttag/JBF ..... mao många många hundra olika produkter !  -Vi har dragit alla våra produkter genom Semko/co för att säkerställa att Kinerserna tillverkar efter dom krav/normer som Sverige har . Det är även en trygghet för oss importörer att kunna backa till Semko/co om vi får nedslag efter en stickprovskontroll av ELsäk .  

- Det är en viss skillnad att som du då påståd tidigare ,att en svenska behörighet krävdes för utlänska tillverkare /installationer , än att man ''bara'' följer normen med rätt produkt och rätt installerat .  Har ALDRIG under mina år hört att en ''utländsk tillverkare''  har svenska behörighet !!!!   Och det säger en del :-)

 

Ser fram mot att få ta del av din dokumetation ! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En maskin som kom till Sverige före EU-regler med CE-certifieringssystemet etc., fick inspekteras av en elperson med svensk behörighet (gemenligen kallad elektriker, elchef eller vad som nu var titeln) , och därigenom konstatera att den var OK för svenska bestämmelser. Det avgörande var inte vem som skruvat på installationen utan vem som kollat den. 

Att det kom både maskiner och båtar till sverige där nån utomlands skruvat ihop 230VAC undanröjde inte att någon med svensk behörighet skulle kolla och därmed godkänna att det hela var föreskriftsenligt. Sannolikheten att en USA-tillverkare skulle få till en svensk 230-installation rakt av på ett ex av sin serieproduktion bara för att den skulle till Sverige är mycket nära noll. 

Så en sådan utländsk produkt som aldrig varit granskad på det sättet kan innehålla massor av fel som kräver åtgärd. Även långt efteråt. Och det var troligen det som gjorde att din besiktningsman fann att det var bristfälligt. Långt efteråt. 

Diskussionen får väl annars dras på detaljnivå, genom att de detaljer besiktningsmannen skrev om nagelfars en efter en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det min besiktningsman gjorde var att blanda ihop dåtidens installation år1991 med nutidens regler och normer och fick då självklar en avikelse ! Det han skrev i sin rapport var att den MÅSTE byggas om, för den uppfyllde inte dagens  normer 2006 !?!?!  Sådana krav finns inte !

 

Om du orkar så läser du denna tråd igen , så slipper jag svara på dina antaganden /gissningar !   Läs extra noga vad elsäk svarade mig !!!!!

 

Jag tycker denna tråd har falerat eftersom du inte lyckas hålla isär äpplen och päron, och tyvärr gissar till dig slutsatser om inte är relevanta !   Antingen så läser du inte allt eller så förstår du inte vad du läser , då blir det inte lätt att diskutera mer !!! 

-Tackar för mig  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte i denna tråd något citerat yttrande från elsäkerhetsverket rörande din båt eller annan. 

Om jag har ett gammalt hus vars elinstallation inte följer de bestämmelser som rådde då dess elinstallation gjordes är den olaglig tills den rättas till. Men den är inte olaglig om den är utförd efter gamla bestämmelser, även om nya bestämmelser kräver ett annat utförande.

Och av det som framförts här hittills ser jag inget som tyder på att din båts installation skulle vara, eller kunna vara, utförd på ett korrekt sätt, vaken efter de gamla svenska bestämmelserna eller de numera gällande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El i fritidsbåtar

Elektriska system i fritidsbåtar, det vill säga fartyg med en skrovlängd på 2,5-24 meter, regleras sedan 1996 av Sjöfartsverkets föreskrifter om säkerhets-, miljö- och marknadsföringskrav med mera för fritidsbåtar.

 

Det finns ett antal standarder som mer i detalj beskriver hur kraven i Sjöfartsverkets föreskrifter kan uppfyllas.

Renodlade elsäkerhetsaspekter (elchock, elbrand) utöver Sjöfartsverkets reglering faller under det så kallade lågspänningsdirektivet (LVD). Det regleras av Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2000:1. och därmed harmoniserade standarder.

Beträffande EMC hos elsystemet gäller ELSÄK-FS 2007:1 och därmed harmoniserade EN-standarder.

El-utrustning (till exempel apparater, elmateriel, anordningar)

Elektrisk utrustning som inte är specialiserad för fartyg och som används ombord eller ingår i det elektriska systemet ska uppfylla elsäkerhetskraven i dels Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 2000:1) om viss elektrisk materiel samt allmänna råd om dessa föreskrifters tillämpning dels kraven i Förordning (1993:1068) om elektrisk materiel.

Ett sätt att uppfylla dessa krav är att tillämpa så kallade EN-standarder för elprodukter som inte är specialiserade för användning enbart i fartyg men kan komma att användas ombord.

Beträffande EMC hos elutrustning gäller ELSÄK-FS 2007:1 och därmed harmoniserade EN-standarder.

Landanslutning

Vid anslutning av fritidsbåtar till elnät i småbåtshamnar ska så kallade industridon (CEE-don) användas. De detaljerade kraven beträffande de landbaserade anlutningsdonen (eluttagen) regleras i standard EN 60 309 och i standard SS 436 40 00.

 

Behörighetskrav !!!!!!!!!!!!!!!!!

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...