Heta 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hej. Jag är intresserad av att köpa en Flipper Flash och skulle vilja veta mer om båten. Vilka för resp nackdelar har den? Är det nåt speciellt man ska kolla inför köp, svagheter mm? Jag är intresserad av en senare modell dvs den med lite lyxigare stolar. Dessa stolar sitter även i 640:an fr 89 och nyare. Flashar från 88 har en annan typ av stolar så jag antar att det var byte av design 88/89 eller var det tillval? Den ska även vara trång i ruffen har jag läst, frågan är hur trång..jag är 188 cm lång, funkar det? Jag är tacksam för all info om Flipper Flash! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Augusti , 2007 Hej! Har haft just en sådan du efterlyser med de nya stolarna, stor badbrygga i plast och det långa kapellet med soldyna på motorluckan. Min var en 88:a så det är nog till det modellåret moderniseringen sker. Även färgen på på dekalerna på utsidan skiljer mot de äldre. Det var 6 år sedan jag sålde den men jag ska försöka återge det jag minns om båten. Min var en inombordarbåt med en Volvo Penta 151 med 290 drev på 146 hk så erfarenheterna gäller i första hand inombordarversionen. Fördelen med den är att det är en perfekt glidarbåt. Man åker tyst och värdigt i alla farter. Den toppade under perfekta förhållanden 37 gps-knop. Nackdelen är att båten blir lite tung i aktern. Sitter tre pers i aktersoffan blir planingströskeln lång och den vill gärna falla ur plan redan vid ganska hög fart, typ 25 knop. Trimplan hjälper men inte helt. Bränsleförbrukningen blandad körning låg runt litern per sjömil. Sjöegenskaperna i övrigt tycker jag var bra. Visst smäller det om står man står på hårt i motsjö men båten är ju ändå rätt liten Själv är jag bara 170 cm lång så på längden hade jag inga problem med ruffen, däremot är takhöjden inte mer än runt halvmetern och det kan kännas lite trångt. Stolarna är som du säger väldigt bekväma och är justerbara i längs och höjdled men tyvärr går inte lutningen på ryggstödet att ändra men vinkeln var bra för mej. En nackdel mot modernare konstruktioner är att man måste ut på sidan för att komma ner i båten förifrån. Skarndäcken är smala och har man det långa kapellet är det svårt att stå och balansera samtidigt som man knäpper upp kapellet för att till sist åla sej in. På det hela taget tycker jag att det var en väldigt trevlig liten DC. Flippers kvalitet tycker jag är helt okej. Både på prylarna och sammansättningen av dessa. Båtarna är ju nu uppåt tjugo år gamla så hur de vårdats genom åren spelar ju stor roll för skicket. Några tips på vad du bör kolla, ta det inte för en komplett genomgång för jag glömmer säkert en del. Först motorn. De flesta har ju en VP fyra och de är ju i grunden samma utom 171 som har 16 ventilstopp. Ta reda på när kamremmen är bytt, på 131 och 151 klarar sig motorn vad jag hört men på 171 blir det sallad = dyrt om remmen brister. Avgaslimpan är en förbrukningsvara. Är den svart är den orginal, är den galvad är den bytt minst en gång. Den kan se fin ut på utsidan men vara igenrostad på insidan. Ett sätt att testa skicket är att köra full fart en längre stund. Motortempen ska hålla sig stabilt med nålen mitt i fältet. Om tempen stiger är det högst troligt att limpan är påge. Det beror på att rosten stryper kylvattenflödet. En ny limpa kostar ca 5000 kr utom till 171:an där den kostar minst det dubbla. I övrigt är det bra motorer om de bara fått lite service emellanåt. Drevet är oxå bra men bälgarna ska helst inte vara äldre än ett par år. Oljan ska vara klar o utan vatten. Om drevet faller inåt i hög fart är det ett inre läckage i trimsystemet och det är inte helt ovanligt på 290 dreven. Båten då. Alla lister och beslag är i eloxerad aluminium, skadas eloxeringen korroderar aluminiumen och blir ful. Sidorutorna är i plexiglas och blir med tiden mjölkiga och repiga. Kolla att dynor och speciellt kapellet är helt för det är dyrt att byta. Ett nytt kapell av den stora modellen landar nog inte under 10000 kr. Eftersom båtarna är så gamla är det viktigt att kolla efter fukt i akterspegeln som är förstärkt med plywood. Är den fuktig ska du nog skippa den båten. Fuktmätare är det bästa men att känna runt med nåt vasst och kolla efter fukttecken funkar oxå. Såg i kiosken att Vi Båtägares DC-special fortfarande säljs. Köp den för där finns nyttig info både om DC-köp och Flipper Flash. En kul sak hände för nån vecka sedan. Jag fick syn på min Flash i grannstaden och den var fortfarande i väldigt fint skick. Fick nästan en tår i ögat. Jag sålde den 35 mil bort men nu hade den hittat hem igen. Lycka till med letandet och ge dej inte förrän du hittat en bra båt för det finns ganska gott om dem, jag svarar gärna på fler frågor om jag kan. JARB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heta 0 Postad 3 September , 2007 Tack för infon, den var nyttig. Kan man lätt byta stolar om man vill? Det ser ut som det på en del bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 September , 2007 Jodå, visst är det lätt att byta stolar om man vill. Höjd och längdjusteringen sitter i stativet och det är bara skruvat i själva stolen. Botten i stolen är vanlig plyfa vilket även ryggen är. Tror att de flesta stolar är byggda så. Det är nog bara att skruva dit nya om man vill det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser