Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Isola

B 20 AQ130 varvar inte???

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst i andra trådar här på forumet om detta men jag har inte hittat någon lösning på mitt problem.Min båt varvar bara 3000 varv med växel i och kommer bara upp i ca 12knop. Utan växel går den hur bra som helst. Har bytt, brytare,kond,tändspole,bensinpump,stift. Kollat bränslefilter, avluftning. Bytt förgasarmembran. Inget hjälper. Komp-prov visar jämt 10 per cylinder.Dubbelförgasaren stromberg renoverades förra sommaren av tidigare ägare. Båter gick bra de första turerna jag gjorde i sommar men inte sen. Kylröret som går ner i motorn lossnade en gång vilket gjorde att motorn gick upp i temp. ganska hastigt men jag stängde av direkt. Kan detta haft någon betydelse?? Båten är en gullringen kabin. Tacksam för hjälp!!! Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan din varmgång ha betydelse. Innan man/jag över huvud taget kan säga något bör frågor såsom hur startar motorn, går den lugnt och fint på tomgång, ryker avgaserna, hur ser stiften ut ha besvarats. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten startar kanonlätt och går mkt. fint på tomgång. Stiften ser bra ut. Den vill inte dö när den når maxvarv men den känns strypt på något sätt. ibland när jag går för fullgas ökar varvtalet för att sedan minska igen. Från 3/4 gas till fullt händer ingenting. Det känns även som båten vibrerar lite mer än den gjort tidigare. Propellern är kollad. En annan kille på forumet hade liknande problem och det visade sig vara ventilspelet. Kan det vara så?/Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har ventilspelet en avgörande betydelse för hur motorn orkar. Utan att gå in på detaljer så skall du enligt instr boken ha 0,50 - 0,55 på både insug och avgas. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du har båten, men en tulpan beväxt botten kan göra att den inte orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Riktigt men tulpanerna gör inte så att motorn varierar i effekt, symtomen är mycket likt mina egna och speciellt när man hade stängt av motorn en stund för att sen starta upp igen så blev det värre (toppen blev varmare)

Kolla ventilerna för det skall ju göras i mellanåt i alla fall!

Däremot så tycker jag att Ditt kompprov ger låga värden för en 130 hästars även om dom var jämna! Jag har 14 t.om 15 blev det efter jag justerade ventilerna korrekt

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt storlek på propeller i förhållande till ditt drev? Det har också betydelse... Om du har 15/15 så kanske du skall upp till 15/17 exempelvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kommer med ytterligare ett tips och det är att kontrollera vikterna i fördelaren. Om de kärvar ändras inte tän´ dningen efter motorvarvet och då blir den rätt svag.

Ditt kompprov tror jag inte alls det är något fel på när de ligger så jämnt. Absoutvärdet är inte så viktigt eftersom man inte vet vilken kondition mätaren har utan jämnhet är viktigare. Den som har 14-15 kg på en B20 har troligtvis en glädjemätare eller en väldigt mycket planad topp. Då måste man nog hälla i lite oktanhöjande för att den inte ska glödtända när man stänger av motorn.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fastbrända oljeskrapringar kan ge ännu högre komp har varit med om b18 som sköt sönder mätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Kul att läsa tipsen man får. Det blir till att kolla ventilerna,sen drar jag nog på mig dykutrustningen för att rensa undan lite beväxning. jag anar att det är en hel del med tanke på att den legat still mesta delen av sommaren. Man tycker ju ändå att den borde varva ur bättre även med lite tulpaner på botten. Återkommer om hur det går//Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är ingen glädjemätare nej men motorn är nyrenoveraddock inte av mig så vad som egentligen är gjort står i fakturan som jag inte har tilgång till nu!

 

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med utväxling i drevet m.m. är jag totalt novis på så det behöver jag nog få förklarat för mig. Men båten har ju gått bra innan./Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en rejäl tulpanodling under båten så kan jag garantera att det kan göra så motorn inte orkar.

Har själv råkat ut för det, mekade som ett djur och inget hjälpte, båten vägrade gå upp i plan. Kollade då botten och vad fann jag, tulpaner till förbannelse. Rensade så gott det gick i vattnet och vid provturen så for båten upp i plan utan problem.

Har båten legat still en längre period så växer det om man har en dålig bottenfärg. Det hade jag, gör jag aldrig om igen, nu är det rejäl färg som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...