Gå till innehåll
torsdag 12 februari 2026
ljud

Batteri laddar ur på ny båt. Vaför?

Rekommendera Poster

Hej! När jag kom ut till min båt (Bella 561) i fredags hade batteriet laddat ur. Båten är, och förstås batteriet,nyinköpt Maj i år. Den har alltså legat nästan en vecka okörd. Jag hade INTE råkat ha på nån lampa eller nåt annat.

Jag fick start hjälp och körde därefter på högt varvtal i ca 50 min. Dagen efter startade den fint.

Vad kan detta bero på, krypström eller? Det har ju varit väldigt fuktigt den veckan då båten låg okörd, kan det ha med saken att göra? Ska självklart lämna in den, men är nyfiken på vad ni tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ladda batteriet med en vanlig batteriladdare under natten, med polerna avtagna.. belasta sedan batteriet med korkarna öppnade, OM någon cell kokar har du fått kortslutning i batteriet...

Lämna tillbaka, OBS glöm inte kvittot, du får ett nytt på garantin.

du kan även mäta med en voltmätare om du laddat fullt och låter batteriet stå 1 dygn med polerna avplockade så ska du ha mellan 12-13 Volt i batteriet, lämna in det annars.

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Har tyvärr inte verktygen för att kunna slutföra dina tips. Vad ska jag säga till verkstan/handlaren, ska jag kräva ett ny batteri?

Senast ändrad av ljud | 20 augusti 2007 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

säg att du MISSTÄNKER kortslutning på batteriet, ha med dig kvittot.. dom vill förmodligen ladda batteriet under natten  och sedan belasta för att själva kolla... om dom inte kollat får inte dom pengar av tillverkaren.

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...